Nieuwe portieken om vrachtverkeer van Kemelbrug te bannen

De Kemelbrug in Denderleeuw krijgt nieuwe, stevige metalen hoogteconstructies om vrachtverkeer op de brug te weren.

Eind oktober 2013 werd een hoogteportiek en rijbaanversmalling aangebracht op de Kemelbrug om te vermijden dat het vrachtverkeer boven 3,5 ton nog op de brug kon rijden.

Ondanks de aangebrachte voorsignalisatie werd het doorgangsverbod voor zwaar verkeer over de brug genegeerd, met als gevolg dat de hoogteportieken aan flarden gereden werden.

 ‘Door de slechte staat van de Kemelbrug is het niet meer veilig om vrachtverkeer toe te laten op de brug’, zegt mobiliteitsschepen Erna Scheerlinck (N-VA).

‘De eenvoudige hoogteportieken werden echter gewoon kapot gereden. Ook de tijdelijke wegversmalling op de brug, die we in afwachting van de nieuwe hoogteportieken geplaatst hebben, heeft duidelijk niet het gewenste effect, want de Kemelbrug blijft geteisterd door vrachtverkeer.’

Het schepencollege van Denderleeuw besliste deze week om zo snel mogelijk nieuwe hoogteportieken te plaatsen op de brug.

Er werd nu gekozen voor een robuuste metalen constructie met breedte van 2,4 meter en hoogte van 3,2 meter.

Het autoverkeer zal via een trechtervorm met betonnen ‘new jerseys’ begeleid worden naar de hoogtebeperking, met voorrangsregeling voor de wagens komende van de Steenweg. Deze nieuwe constructie wordt na het bouwverlof geplaatst.

Extra toezicht

Burgemeester Jan De Dier (N-VA) kondigt aan dat de lokale politie voortaan extra toezicht zal uitoefenen aan de brug.

‘In belang van de algemene veiligheid geldt een nultolerantie voor vrachtverkeer op de Kemelbrug. Er zal repressief opgetreden worden als vrachtwagens over de brug willen rijden. De verkeersregels moeten gerespecteerd worden.’

Bereikbaarheid voor vrachtverkeer

Het zwaar verkeer dat in de richting van het station wil, dient vanaf de Steenweg dus langs de Kouterbaan, Th. De Cleynlaan, Koopwarenstraat en Guido Gezellestraat te rijden. Ook omgekeerd, van de stationsbuurt naar de Steenweg, moet dit traject gevolgd worden.

Zwaar vervoer hoger dan 3,5 ton kan de stationsomgeving enkel via de E40, afrit Affligem, bereiken, aangezien er ook een hoogtebeperking is aan de spoorwegbrug in de Guido Gezellestraat.

Ook het vrachtverkeer komende van Liedekerke of Teralfene richting Steenweg N405 kan beter omrijden via de E40, afrit Aalst.

Het doorgangsverbod voor vrachtverkeer op de huidige Kemelbrug blijft van kracht tot de opening van de nieuwe brug in de Wellestraat. Vermoedelijk start wegbeheerder Infrabel pas in 2016 met de werken.