Niet-Nederlandstaligen toch onze taal aanleren kan op vele manieren. Door te zingen bijvoorbeeld. Vzw ’t Smiske stelde een zangbundel met Nederlandstalige liedjes samen om uit te delen aan alle leerlingen in Asse. Er werd zelfs een heuse ‘roadshow’ opgezet om, samen met de kinderen, die liedjes ook te zingen.
Joris Van den Cruijce: “De kinderen uit onze scholen komen uit alle hoeken van de wereld, wij bieden hen iets gemeenschappelijks aan. We werken al vier jaar intensief samen met scholen, jeugdbewegingen en de Gezinsbond. Kom ik in Zellik een klaslokaal binnengestapt, dan beginnen de kinderen spontaan te zingen, en ze doen dat opmerkelijk goed.” Joris begeleidt hen dan graag op zijn gitaar.
Het zangboekje dat ’t Smiske nu verspreid bevat 32 traditionele kinderliedjes. Ze werden allen voorzien van een leuke kleurtekening én van de nodige partituren. Dit nodigt uit om thuis, in de jeugdbeweging of waar dan ook samen te zingen met een gitaar of piano.
“Ik hoorde kinderen die amper Nederlands spreken, maar in vlekkeloos Vlaams wel Hoedje van Papier kunnen zingen. Kinderliedjes dragen heel fel bij tot de taalontwikkeling. Een Marokaanse jongen vertelde mij dat een kaper eigenlijk een piraat is. Dat leerde hij uit het liedje ‘Al die willen te kapren varen’, de kinderen weten de dag van vandaag ook wat een Zeppelin is, eveneens uit het gelijknamige kinderliedje”. ’t Smiske wil nog een versnelling hoger schakelen in dit integratietraject. “We zoeken één of meerdere scholen die samen met ons zangmomenten willen organiseren voor ouders en kinderen samen. Als dat lukt, dan komen we graag ter plekke met enkele muzikanten om alles in goeie banen te leiden. “
Deze week was Joris Van den Cruijce te gast in het derde leerjaar van de lagere school, de Regenboog, in Zellik. “De kinderen kenden de liedjes al van de workshops die doorheen het jaar gegeven werden en natuurlijk van het jaarlijkse kinderzangfeest. Het is goed dat ze nu – net voor de zomervakantie – een zangboekje mee naar huis krijgen. Ze kunnen thuis tonen dat ze samen met andere kinderen dezelfde liedjes geleerd hebben. Zeker voor anderstaligen is het een goeie manier om ook thuis met Nederlands bezig te zijn. “