Steeds meer mensen letten op hun voeding en willen gezond eten. In het distributiecentrum van Delhaize in Zellik (Asse) werden de inspanningen van de warenhuisketen in de verf gezet. Maggie De Block, minister van volksgezondheid, was de eregaste die – samen met CEO Xavier Piesvaux -het belang van gezonde voeding in de verf zette.
Delhaize pakt onze voedingsgewoonten bij de bron aan door in zijn huismerken minder suiker, minder zout en minder vet te gebruiken. Dat zijn drie voedingsbestanddelen die een nadelig effect op onze gezondheid hebben. Zo haalde Delhaize de laatste jaren zo’n 256 ton suiker uit haar huismerken en zo’n 55 ton zout uit haar brood. (lees verder onder de foto)
Minister De Block beklemtoonde de rol van de producenten en de distributeurs i.v.m. gezonde voeding. “De overheid gaat zijn burgers niet opleggen wat ze wel of niet moeten eten maar de distributeurs kunnen wel inspelen op de vraag naar gezondere voeding. Het is ook belangrijk dat de informatie erover duidelijk is en het aanbod groot genoeg.”
Delhaize promoot ook zeer actief gezonde voeding bij kinderen. Zo is het sinds maart 2017 partner van het initiatief Good Cook, kookateliers rond fruit en groenten in het hele land. In zijn winkels lanceerde Delhaize de ‘tovergroentjes’ en kon je sparen voor Vitamini’s, leuke poppen in de vorm van groenten en fruit. Een nieuwe promo-actie voor meer fruit volgt begin mei: alle kinderen krijgen een week lang een gratis appel.
Daarnaast maakt Delhaize nog werk van degelijke informatie. Zo is er de suikergids voor de ontbijtgranen van het Delhaize huismerk. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van het assortiment ontbijtgranen in de laagste suikercategorieën te vinden zijn. Het blauwe hartje op het etiket maakt dan weer duidelijk of de producten arm zijn aan zout of rijk aan vezels en vitaminen. Tenslotte maakt Delhaize werk van een informatief voedingslabel dat in één oogopslag de voedingskwaliteiten van het product aangeven.