Groen-raadslid Jo Lamberts vroeg net als vorig jaar de cijfers van het aantal snelheidscontroles in Affligem op. Terwijl er vorig jaar slechts een controle werd uitgevoerd, zijn er dat dit jaar al vier. “Nog steeds veel te weinig”, vindt het oppositieraadslid.
Vorig jaar was Jo Lamberts (Groen) verbijsterd dat er over het hele jaar slechts één snelheidscontrole werd uitgevoerd in Affligem. Daarom wou het oppositieraadslid nu weten wat de cijfers voor dit jaar zijn. “We volgen daarbij het schooljaar. We hoopten aan de start van elk schooljaar toch wat intensievere controles te zien ter hoogte van de verschillende lagere scholen die Affligem rijk is”, vertelt Jo Lamberts.
Groot was zijn verbazing dat in de periode september 2022 – augustus 2023 er slechts vier snelheidscontroles plaatsvonden in Affligem. “Dat zijn er drie meer dan het jaar ervoor. Waar ik vorig jaar nog een gedetailleerd overzicht kreeg van met locatie, duur van de controle en maximaal gemeten snelheden, was dit deze keer beperkt tot een zeer kort lijstje met data, gecontroleerde voertuigen en aantal overtreders. Het is duidelijk dat het huidige bestuur niet veel info kwijt wil over de snelheidscontroles. Waarschijnlijk terecht als je het resultaat kent: de cijfers blijven barslecht.”
De vier snelheidscontroles gebeurden in december, januari, februari en mei. Van de 1.556 gecontroleerde voertuigen reden er 328 te snel, wat betekent dat ruim twintig procent of een op de vijf automobilisten zich niet aan de opgegeven snelheidsbeperking hield.
Burgemeester Walter De Donder (LB) wijst naar een gebrek aan personeel bij de politie als reden voor het lage aantal snelheidscontroles. “Dat is een probleem in heel Halle-Vilvoorde. Het is voor politiemensen aantrekkelijker om naar Brusselse zones te gaan waar ze beter betaald worden”, zegt de burgemeester.
Volgens de burgemeester heeft politiezone TARL momenteel 83 operationele politiemensen, terwijl honderd eigenlijk de norm is. “Maar dat is niet haalbaar en betaalbaar. Er hebben nu elf nieuwe mensen gekozen voor de TARL-zone, maar er gaan er wel zeventien met pensioen. Daarom zetten we nu vooral in op onze interventiedienst en werd de verkeersdienst afgebouwd. Ik zou zelf ook meer controles willen. Maar het personeel blijft een knelpunt. We kunnen de agenten niet naar onze zone dwingen.”
Jo Lamberts vindt het niet terecht dat de burgemeester de verantwoordelijkheid doorschuift naar de korpschef. “Elke burgemeester is toch verantwoordelijk voor de veiligheid op het grondgebied van zijn of haar gemeente. Het lijkt wel of onze burgemeester zijn verantwoordelijkheid ontloopt. Vanuit Groen blijven we het belang van controles met het oog op verkeersveiligheid benadrukken.”