De oversteek van de Woluwelaan bij het binnenrijden van bedrijvenzone Cargovil wordt veiliger gemaakt voor fietsers. Er komt een middeneiland, de toegelaten snelheid wordt verlaagd en er komt een parkeerverbod op de Zennebrug. Ook andere heikele punten op de F1 Fietssnelweg Antwerpen Brussel zullen op termijn worden aangepakt.
Fietsers die via het jaagpad van de Zenne de Woluwelaan kruisen, kijken maar best dubbel zo hard uit. Van weerszijden raast er heel wat verkeer voorbij, vooral dan nog vrachtwagens, en niet iedereen is even aandachtig voor overstekende fietsers. Regelmatig moet er heel stevig in de remmen gegaan worden.
“De vraag van de stad om de oversteek van de Woluwelaan voor fietsers langs de Zenne te beveiligen, gaat al een tijdje mee”, legt schepen van Mobiliteit Barbara de Bakker (Groen) uit. “Nu komt er inderdaad eindelijk schot in de zaak. Er is in samenspraak met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) beslist om een fietsoversteek met middeneiland van vier meter breed aan te leggen op de kruising van de F1 met de Woluwelaan (R22). Om hiervoor plaats te maken wordt een parkeerverbod in de nabijheid van de fietsoversteekplaats ingesteld en komt er een snelheidsbeperking tot 50 km/h. Het verbod tot parkeren en stilstaan wordt ook uitgebreid tot de volledige Zennebrug. Dit zorgt voor een verbeterde zichtbaarheid van de overstekende fietser op het naderende verkeer. Omgekeerd zien ook de fietsers voertuigen beter aankomen.”
In eerste instantie zal het middeneiland met markeringen en plooibakens uitgevoerd worden. Deze werken worden door het Agentschap Wegen en Verkeer opgenomen. “Wij gaan eerst nog het wegdek een onderhoud geven op die plek. Dat zal in de loop van augustus gebeuren en kort daarop gaan we de markeringen voor de fietsoversteekplaats aanbrengen”, aldus communicatieverantwoordelijke Anton De Coster.
De stad wil op termijn elk kruispunt op dat gedeelte van de F1 tussen Zemst en de kern van Vilvoorde aanpakken. “Het principe op een fietssnelweg moet zijn dat de fietser daar gemakkelijk, veilig en comfortabel kan oversteken; liefst met voorrang”, vervolgt de Bakker. “Het kruispunt met de Willemsstraat (waar in 2015 de 12-jarige Merel De Prins werd doodgereden, red.) is daar uiteraard dé doorn in het oog van de stad. Na diverse studies om dit kruispunt veiliger aan te leggen voor alle gebruikers, komen we echter tot de conclusie dat er geen snelle oplossing is.”
De stad wil de veiligheid voor fietsers toch verhogen door alvast verkeersdrempels te plaatsen op de Willemsstraat voor de kruising met de fietssnelweg. Er zal ook een subsidiedossier ingediend worden om volwaardige fietspaden aan te leggen langs de Willemsstraat tussen Hendrik I-lei en de Willemsbrug, dus met inbegrip van kruising met de F1.