De Willemsbrug op de grens van Vilvoorde en Grimbergen is weer open nadat ze alweer moest worden gerenoveerd. De opvallende nieuwe verkeerstechnische opstelling en een ogenschijnlijk tegengestelde voorrangsregel zorgt echter voor verwarring.
De Willemsbrug over het insteekdok van het Zeekanaal Brussel-Schelde ging eind februari voor ruim twee maanden dicht voor herstellingswerken. Opnieuw, want de brug was nog maar pas in 2015 volledig gerenoveerd. Toen bleef ze zelfs een volledig jaar dicht.
“De brug ligt op de drukke verbindingsweg tussen Vilvoorde en Grimbergen en krijgt daardoor dagelijks veel, vaak zwaar en snel rijdend verkeer te slikken. Bij een inspectie werd dan ook slijtage vastgesteld aan de verbindingen tussen het brugdek en de stalen draagstructuur van de brug”, klonk het bij de Vlaamse Waterweg.
De bestaande bouten, die brugdek en draagstructuur verbinden, moesten vervangen worden door 300 gelaste ‘verstijvers’. Die moeten ervoor zorgen dat de brug in de toekomst beter gewapend is tegen slijtage.
Om een dergelijke snelle slijtage in de toekomst te vermijden, ging de waterwegbeheerder in samenspraak met Vilvoorde, Grimbergen en de betrokken politiezones ook bekijken welke snelheidsremmende maatregelen eventueel genomen kunnen worden.
Het resultaat daarvan is nu zichtbaar. De verkeersopstelling met een soort schrank bestaande uit twee betonblokken langs beide kanten – en daarbij beurtelings per rijrichting voorrang – doet echter menig bestuurder in de haren krabben. Sommigen denken ook dat er een fout is gemaakt, maar dat is dus niet het geval… Om het simpel voor te stellen: waar het betonnen obstakel links ligt, heb je voorrang; waar het betonblok op jouw rijvak ligt, moet je voorrang geven.
“De opvallende verkeerstechnische opstelling is bedoeld om de snelheid van voertuigen, vooral van vrachtwagens, sterk te verminderen”, legt Carolien Peelaerts van de Vlaamse Waterweg uit. “Concreet zijn aan beide zijden van de brug ‘New Jerseys’ geplaatst, waardoor het verkeer beurtelings moet rijden. Ook geldt een snelheidsbeperking van 30 km/h. Door de verkeersremmende maatregelen neemt de belasting op de brug af en vermijden we snelle slijtage van de brug. Wat dan weer maakt dat de brug minder snel opnieuw in de stelling zal moeten…”
Dat er nu mogelijk wel ‘geracet’ zal worden om eerst bij het obstakel te zijn, zoals op sociale media wordt geopperd, is wel niet ondenkbaar. De situatie is er sowieso al niet ideaal voor wie er met de fiets langs moet.
De werken aan de Willemsbrug duurden overigens uiteindelijk nog twee weken langer dan voorzien nadat eind maart om een onbekende reden het ponton zonk van waarop de aannemer de werken uitvoerde.