Het herstel van de gevelbekleding aan het “nieuwe” administratief centrum kan eindelijk beginnen. Ondanks dat het gebouw nauwelijks 8 jaar oud is en zowat 10 miljoen euro gekost heeft, vallen er al jarenlang gewoon platen van de buitengevel. Voor het project wordt een raming voorzien van 90.000 euro. Daarvan is ‘maar’ 20.000 euro voor de gemeente. De overige 70.000 euro wordt betaald door de inbeslagname van de waarborg van de intussen failliete aannemer.
Het nieuwe is stilaan van het administratief centrum in de Tramlaan af na bijna acht jaar. De mankementen zijn echter nog steeds niet verdwenen. Zo vallen aan de buitenzijde de oranje-rode platen nog steeds zomaar van het gebouw.
“Het verbetert er inderdaad niet op”, zucht schepen van Openbare Werken Paul Van Doorslaer (N-VA). “Het gaat intussen al over tientallen platen over een oppervlakte van 30 à 40 m2. Vooral de achterkant, meteen ook de regenkant, is kwetsbaar. Maar ook op andere plaatsen beginnen de platen intussen ook al los te zitten.”
De herstelling kan nu eindelijk beginnen na de goedkeuring op de gemeenteraad van dinsdag. Voor het project wordt een raming voorzien van 90.000 euro. “Daarvan wordt maximaal 20.000 euro door de gemeente gedragen. De overige 70.000 euro wordt betaald via de gedeeltelijke inbeslagname van de waarborg van de aannemer die intussen failliet is gegaan. Dit om alle misverstanden uit de wereld te helpen.”
Van Doorslaer doelt daarmee op kritiek vanuit de oppositie als zou de gemeente niet genoeg gedaan hebben om de aannemer in gebreke te stellen. “De inwoners van Meise zullen de factuur wel betalen…”, liet Sp.a-Meise2020 hieromtrent optekenen.
Het bestek voor de werken is al opgemaakt. “Binnen een maand hopen we een aannemer aan te duiden. Die zou dan in januari of ten laatste februari moeten kunnen beginnen. Alle platen zullen er afgehaald moeten worden en vervangen worden door nieuwe. Die zullen op de gevel gevezen worden in plaats van geplakt zoals nu. Dat is arbeidsintensief werk uiteraard. Vandaar er toch wat geld voor moet voorzien worden.”
Ook wat de andere mankementen aan het administratief centrum betreft gaat het de goede kant op volgens Van Doorslaer. “Aan de haperende airco wordt gewerkt. Een aannemer is daar mee bezig onder toezicht van gerechtelijke experten. Die nemen hun tijd maar intussen werkt de installatie al voor 80 procent terug normaal.”
De roep om een juridische procedure tegen de architect legt Van Doorslaer naast zich neer. “Er is al een precedent uit het recente verleden waarbij de gemeente geprocedeerd heeft tegen een aannemer om een bedrag van 9.000 euro terug te eisen. Uiteindelijk hebben we ongelijk gekregen en heeft die zaak ons in totaal 25.000 euro gekost. Daar gaan we dus niet meer aan beginnen.”