Schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P) en schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P) hebben samen met de bewoners van de Arbeidstraat het nieuwe verkeersregime in de straat onder de aandacht gebracht.
âVoortaan is er in de Arbeidstraat eenrichtingsverkeer volgens een lussensysteemâ, zegt schepen Casaer (SD&P). âDit zal een gunstig effect hebben op de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.â
Door sluipverkeer nam de verkeersonveiligheid in de Arbeidstraat toe. âOp basis van een inspraakmoment op 6 juli en het indienen van reactieformulieren bleek dat het voorstel voor eenrichtingsverkeer gedragen wordt door de buurtâ, vertelt schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P). âWe ontmoedigen zo het sluipverkeer in deze typische woonstraat.â
Chauffeurs kunnen van de Capucienenlaan nog altijd de Arbeidstraat inrijden, maar slechts tot aan de Nieuwbeekstraat. Vanuit de Withuisstraat kan men zowel links als rechts de Arbeidstraat in. Vanop het Keizersplein is het niet meer mogelijk de Arbeidstraat in te draaien.
âMet deze nieuwe circulatie zal de veiligheid sterk toenemen omdat de verkeersdrukte fel zal verminderen. De verschillende segmenten van de Arbeidstraat kennen immers tegengestelde rijrichtingen waardoor zo goed als alle doorgaand verkeer onmogelijk wordt.â
De Arbeidstraat, een belangrijke fietsverbinding, heeft voortaan ook de status van fietsstraat.
âDe Arbeidstraat wordt veelvuldig gebruikt door fietsers in functie van woon/school, woon/werk en/of recreatieve verplaatsingenâ, legt schepen Casaer uit. âDie rol zal in de toekomst nog meer tot uiting komen wanneer de fietstunnels onder de Siesegemlaan en de Merestraat zijn gerealiseerd.â