Vilvoorde wil bindende garanties over de mobiliteit en de maakwinkels in het Broeklin-project. Dat laat de stad weten in een kritisch advies. “De nieuwe Broeklin-plannen zijn ontegensprekelijk een verbetering tegenover de vorige, maar we willen meer bindende voorwaarden”, klinkt het.
Broeklin is de vervanger van Uplace, dat in april vorig jaar definitief werd stopgezet. Samen met het stopzetten van het project-Uplace, kondigde de projectontwikkelaar aan een nieuw project te starten met de naam Broeklin. Begin januari werden de plannen voor Broeklin een eerste keer gewijzigd. Over die gewijzigde plannen heeft de stad Vilvoorde nu haar adviezen klaar. “We sluiten ons eigenlijk aan bij de opmerkingen van de provincie Vlaams-Brabant en de POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Vlaams-Brabant, red.)”, zegt burgemeester Hans Bonte (SP.A). “Maar we formuleren ons advies iets scherper, in die zin dat we bindende voorwaarden vragen aan de Vlaamse overheid en aan de projectontwikkelaar Uplace.”
Het stadsbestuur is ervan overtuigd dat ook de nieuwe plannen nog veel te veel autoverkeer zullen genereren. “Vilvoorde vraagt daarom een verdere vermindering van het aantal parkeerplaatsen, door het schrappen van een tijdelijk parkeergebouw met 1.020 plaatsen. Ook het knelpunt van rotonde De Vuist moet worden weggewerkt, en de Ringtrambus moet zijn ambities waarmaken. Daar willen we bindende garanties voor.”
Het dossier ligt nu op het bureau van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) en minister van Economie Hilde Crevits (CD&V), die samen beslissen of er een omgevingsvergunning voor het project wordt gegeven. Die beslissing wordt ten laatste eind maart verwacht.