Vilvoorde is helemaal klaar voor de sneeuw die zaterdag wordt aangekondigd. Voor het eerst wordt de gloednieuwe pekel- en zoutstrooier ingezet waarin de stad heeft geïnvesteerd. Die is voorzien van allerlei moderne snufjes. Prijskaartje: 57.000 euro.
Van echt winterweer is er voorlopig nog geen sprake maar de weervoorspellingen spreken toch van een serieuze winterprik op zaterdag met de nodige sneeuw. De stad Vilvoorde heeft alvast haar huiswerk gemaakt.
“Omdat te veel strooien niet goed is voor het milieu en strooizout de wegen kapot maakt hebben we dit jaar geïnvesteerd in een pekel- en zoutstrooier”, zegt schepen van Openbare Werken Katrien Vaes (Open VLD). “Pekel is een oplossing van water en zout en heeft een lagere zoutconcentratie. Het werkt meteen in in de ondergrond en is dus efficiënter. Pekel is daarbij ook beter voor het milieu. De pekelunit wordt op een vrachtwagen gemonteerd die op CNG rijdt. Tijdens het rijden wordt 30% pekel en 70% zout vermengd en uitgestrooid. Bovendien kan er nu ook preventief gestrooid worden. De pekel zorgt namelijk voor een soort film op het wegdek. De strooier kan ook zodanig worden ingesteld dat er minder zout wordt verspild waardoor ook minder vaak moeten worden binnengereden om bij te vullen.”
De nieuwe strooier is bovendien ook nog met allerlei snufjes uitgerust waardoor het strooien veel vlotter kan verlopen. Zo kan het aantal gram per m² en de breedte van de straat worden ingesteld en kan de volledige route op GPS in kaart worden gebracht.
De Vilvoordse permanentiedienst voor sneeuw- en ijzel bestrijding loopt van 15 oktober tot 15 maart. De volledig ploeg bestaat momenteel uit 15 mensen. “We hebben een strooiplan dat jaarlijks wordt geëvalueerd en bijgestuurd. De algemene principes blijven echter steeds dezelfde. Er is een prioritaire strooiroute voor de hoofdwegen, de wegen van en naar de hulpdiensten en scholen, alsook alle bruggen en openbare parkings. Hiervoor bestaat er een 24 uur op 24-permanentie. Aanvullend zijn er secundaire strooiroutes voor overdag, inclusief het sneeuw- en ijzelvrij maken van het commerciële centrum en de fietspaden.”
Niet alle wegen worden echter sneeuw- en ijzelvrij gemaakt. “In de woonstraten wordt er in principe niet gestrooid. Het is de bedoeling dat iedereen voorzichtig rijdt om dan op een hoofdbaan te komen die wel is vrijgemaakt.”
Voorlopig beschikt de stad over 12.000 liter pekel en 60 ton zout maar indien nodig kan er snel bijbesteld worden.