Bewoners van de wijk Broek zijn niet te spreken over de aangepaste verkeerscirculatie die de stad heeft ingevoerd. Die moet nota bene het werf- en sluipverkeer uit de wijk weghouden maar zo heeft een deel van de bewoners het niet begrepen. “Je geraakt hier bijna niet in of uit. We leven precies in een getto.”
Het gaat om een proefproject dat sinds vorige week loopt. Er zijn twee lussen voorzien vanaf de Schaarbeeklei. Er is gekozen voor een enkelrichting van zowel de Willem De Backerstraat als de Havenstraat naar de Fredor De Bockstraat.
De bedoelingen van het stadsbestuur zijn nobel. “We willen het doorgaand verkeer weren. Vooral het vrachtverkeer van de drie à vier omliggende werven willen we uit de wijk houden en ook het sluipverkeer vanaf de Schaarbeeklei”, zegt schepen van Mobiliteit Barbara de Bakker (Groen).
Maar vooral de bewoners van de Marie-Joséwijk – een straat rond een groen speelpleintje dat een soort enclave vormt – zien de aanpassing niet zitten. Zij voelen zich het kind van de rekening van de aangepaste verkeerssituatie. “Ze zijn tegen de luchtvervuiling maar wij moeten wel kilometers omrijden”, fulmineert Leonard Jacobs, namens de buurtbewoners. “Iedereen is er hier dan ook vierkant tegen, zowel mensen die naar hun werk moeten als ouders die hun kinderen naar school moeten brengen. Het is bovendien heel verwarrend allemaal. We rijden hier echt verloren. Als mijn twee zonen mij komen bezoeken moeten die bijna gans Vilvoorde rondrijden. Het is een schande. Dat ze het laten zoals het was. Hier gaan nog ongelukken gebeuren.”
“Ik weet niet of de bewoners heel ver moeten omrijden maar ik begrijp dat ze dat niet gewoon zijn”, reageert schepen de Bakker. “Maar dat gegeven maakt het juist ook onaantrekkelijk voor sluipverkeer. We hebben daarover het afgelopen jaar heel veel klachten gekregen.”
Ook de aanpassing van het parkeerregime in de wijk wordt negatief onthaald. “Er is een verdrijvingseffect vastgesteld van mensen die in het centrum moeten zijn daar gratis komen parkeren. Vanaf 1 januari gaan we daar ook een blauwe zone invoeren. Met een parkeerschijf kan je er maximum 4 uur staan en er komt een bewonerskaart voor de bewoners.”
De Bakker geeft toe dat er voorlopig sprake is van enige chaos. “Het is een proefopstelling die nog maar sinds een week in voege is. In maart evalueren we. Ik heb zelf inderdaad al vastgesteld dat er heel wat bestuurders de verbodsborden niet zien en tegen de richting inrijden. Sommige lappen de eenrichting gewoon bewust aan hun laars en verzetten zelfs een hekken om toch door te rijden. We zullen het nog een paar weken de tijd moeten geven. Maar stel nu dat het eind januari nog een ramp is dan kunnen we ook vroeger al ingrijpen.”