Twee actiecomités hebben een bezwaar ingediend in het kader van het openbaar onderzoek naar de bouwvergunningsaanvraag voor de ondergrondse parking op de Grote Markt.
Volgens de comités zijn heel wat zaken onvoldoende onderzocht, onder meer de risico’s voor de omliggende gebouwen. Volgens burgemeester Hans Bonte (Sp.a) zijn de argumenten grotendeels achterhaald.
De ondergrondse parking onder de Grote Markt heeft al heel wat stof doen opwaaien. De start van de graafwerken voor de parking, die een capaciteit van 200 wagens zal hebben, is voorzien voor oktober. Tot 16 juli loopt nog het openbaar onderzoek voor de bouwvergunningsaanvraag.
De comités “Zo Mobiel Lef” en “Giene Put onder de Gruute Met” hebben alvast bezwaar ingediend, en willen nog een referendum afdwingen. Ze stellen niet akkoord te kunnen gaan met het project en wijzen daarbij onder meer op een eerdere studie van het adviesbureau Grontmij, waarin de geplande locatie van de parking als ongeschikt werd bestempeld.
“Door de weinig stabiele ondergrond, vrezen wij dat er tijdens de werken schade zou kunnen ontstaan aan de omliggende gebouwen. Die risico’s zijn ook onvoldoende bestudeerd”, zegt woordvoerder Fred Luyckx.
Daarnaast is het project-milieueffectrapport volgens beide comités onvolledig. Het beperkt zich tot de Grote Markt, waar de luchtvervuiling volgens dat onderzoek overigens niet zou stijgen. “Nochtans is er in de parking geen luchtzuivering voorzien”, zeggen de comités, die benadrukken dat in de ondergrondse parking dubbel zoveel auto’s kunnen staan dan op de huidige bovengrondse.
“Niet onderzocht zijn onder meer nog de evolutie van de luchtvervuiling in de toegangswegen van de parking, de effecten op de uitstoot van broeikasgassen en de impact op de verkeersstromen in het centrum”, luidt het nog.
De actiecomités krijgen ook steun uit politieke hoek. “Het minste dat we verwachten is dat de stad bij het toekennen van de vergunning ijzersterke garanties vraagt inzake de stabiliteit van de omliggende gebouwen. Sommige eigenaars zijn terecht ongerust”, zegt CD&V-fractieleider Peter Van Kemseke.
Net als de actiecomités zegt ook CD&V dat de enige studie waarop de ondergrondse parking gebaseerd is, eigenlijk negatief adviseerde. “Hopelijk leest het bestuur die studie nog eens goed na…”
Burgemeester Hans Bonte (Sp.a) catalogeert een en ander als achterhoedegevechten. “Alles is zeer grondig onderzocht, de beslissingen zijn genomen én in uitvoering. Dat men nu nog zou aansturen op een referendum is dan ook absurd. Dat zou nooit rechtsgeldig zijn.”
De ‘negatieve’ studie die wordt aangehaald, is ook geen punt volgens Bonte.
“Er zijn inderdaad bedenkingen gemaakt op een bepaald moment maar die zijn intussen achterhaald. Dat men nu ook nog doet alsof het Mattenkot een alternatief is, slaat ook nergens op. Dat kon misschien voor de renovatie tot administratief centrum maar nu niet meer. Er is altijd kritiek mogelijk op elke keuze. Maar onze keuze voor de Grote Markt is bijzonder legitiem. Door de stadsvernieuwing langs het kanaal en de vele bijkomende woongelegenheden ligt de Grote Markt nog ‘centraler’ en is ze dus veel beter geschikt als parkeergelegenheid dan het Rooseveltplein, dat destijds het andere alternatief was.”
“Dat de stad rechter en partij tegelijk is? Men zoekt spijkers op laag water. We volgen consequent de correcte procedures.”