De Waterbus, die sinds 2013 tussen Brussel en Vilvoorde vaart, gaat in de toekomst meer en meer op woon-werkverkeer mikken. Vanaf volgend jaar wordt tussen begin mei en eind oktober elke weekdag uitgevaren en in 2020 worden snellere schepen ingezet.
Drie jaar geleden voer de eerste Waterbus op het Zeekanaal tussen Vilvoorde en Brussel uit. Daar waar er aanvankelijk slechts twee dagen in de week tussen de Zennestad en de hoofdstad gependeld kon worden, is dat dit jaar al vier dagen per week het geval.
“Volgend jaar zal er zelfs elke weekdag uitgevaren worden”, zegt Guido Moens van De Waterbus, een samenwerking tussen Brussels by Water en Kanaaltochten Brabant. “Ook dan zal er echter wel alleen tussen begin mei en eind oktober over het water gependeld kunnen worden. Op termijn willen we die periode uitbreiden. Idealiter willen we na 2020 het hele jaar door uitvaren. Vanaf dan hopen we ook 7 dagen op 7 te kunnen werken. ”
De uitbreiding is een gevolg van het succes dat De Waterbus sinds 2013 kent.
“Het wordt steeds moeilijk om Brussel met de wagen te bereiken”, zegt Guido Moens nog. “De dagelijkse files worden er niet korter op en vaak moeten automobilisten lang zoeken naar een parkeerplaats. Daarom zijn onze schepen een ideaal alternatief. Wie van Vilvoorde naar Brussel wil, zit 55 minuten op de boot. Met de wagen is het vaak even lang of zelfs langer.”
Met de uitbreiding van de frequentie hoopt de organisatie meer en meer woon-werkverkeer aan te trekken. “Er staan heel wat woonprojecten langs het water in de steigers, dus het aantal potentiële klanten stijgt voor ons enorm”, vertelt Moens nog. “Al die woonwijken zijn niet altijd even vlot bereikbaar met het openbaar vervoer, maar wel met de boot. Zo zullen we in de nieuwe woongebieden langs het water in Vilvoorde zelfs een aanlegplaats centraal in het project bouwen. Op die manier is het voor de bewoners heel gemakkelijk om Brussel te bereiken.”
Behalve het uitbreiden van het aantal vaarten tussen Brussel en Vilvoorde wil de Waterbus vanaf 2020 ook snellere waterbussen inzetten om het woon-werkverkeer aan te trekken.
“Er zal dan dubbel zo snel tussen de hoofdstad en de Zennestad gevaren kunnen worden”, klinkt het. “Daardoor gaat ook de frequentie weer omhoog. Voorts gaan we met De Lijn en de MIVB bekijken hoe we gezamenlijke abonnementen kunnen verkopen, want aan verschillende haltes zijn verbindingen met andere vervoersmiddelen. Op die manier kan de Waterbus een echt alternatief zijn voor de wagens én een oplossing voor het fileprobleem.”