De vzw De Rand, Huis van het Nederlands, integratiediensten en Unizo Vlaams-Brabant hebben in Vilvoorde een campagne gelanceerd om Nederlandstalige winkeluitbaters te sensibiliseren Nederlands te praten met anderstaligen en hen op die manier kansen te bieden om hun kennis van het Nederlands te oefenen.
Hiertoe worden in een aantal gemeenten een Week van de Anderstalige Klant georganiseerd.
‘De reflex van een handelaar om zich aan te passen aan de taal van zijn klant is een klantvriendelijk gebaar’, legt Nancy Van Espen van Unizo Vlaams-Brabant uit.
‘Nederlandssprekende anderstaligen de kans bieden om een Nederlandstalige conversatie te voeren ligt echter zeker in het verlengde van deze klantvriendelijkheid. Met een kleine inspanning kan dit een automatische reflex worden. Voor de cursisten die Nederlands leren is een winkelbezoek een uitstekende gelegenheid om het aangeleerde Nederlands ‘live’ te oefenen.’
De eerstvolgende Week van de Anderstalige Klant vindt plaats in Vilvoorde van 24 tot 30 november. Winkeluitbaters worden die week extra opgeroepen om Nederlands te praten met anderstaligen en daarmee aan te geven dat deze gerust in het Nederlands iets kunnen bestellen bij hen, ook al maken ze soms fouten.
Het project wil in de eerste plaats oefenkansen bieden aan anderstaligen die lessen Nederlands volgen. In Vilvoorde schrijven zich jaarlijks 1.500 nieuwe cursisten in voor lessen Nederlands. ‘We rekenen erop dat zo’n ‘Week van de Anderstalige Klant’ een blijvend effect heeft’, aldus nog Van Espen.