De gemeente Roosdaal stapt in een project om een intergemeentelijke archivaris aan te werven. “Dat voorstel werd ons aangeboden door de Erfgoedcel Pajottenland-Zennevallei”, legt burgemeester Christine Hemerijckx (CD&V) uit.
“Hierdoor krijgen we de mogelijkheid om één of twee dagen per week een gediplomeerd archivaris op de gemeente te hebben. Dit is een mooie opportuniteit om onze archivering te professionaliseren.” De intergemeentelijke archivaris kost Roosdaal net geen 15.000 euro per jaar.
De gemeente Roosdaal kreeg in het rapport van Audit-Vlaanderen al het advies om de archivering verder uit te bouwen. Tot nu toe rekende de gemeente op de deskundigheid van de diensten en op een team van vrijwilligers. Die vrijwilligers concentreerden zich in het verleden vooral op de archieven van de burgerlijke stand.
Door een archivaris aan te werven, kunnen de vrijwilligers gecoached worden. Voor de andere diensten van de gemeente zullen de bestaande archieven gescreend en geactualiseerd worden.