“Wij wachten op de experts en de verzekeringen om de schade vast te stellen”, zegt zelfstandig Delhaize-uitbater Dieter Debevaye de dag nadat een groot deel van het dak van de winkel naar beneden kwam. “Het is in elk geval een ramp.”
Dieter Debaveye kan het ogenschijnlijk rustig navertellen de dag nadat zijn dak naar beneden kwam. “Woensdagavond stond door een hevig onweer een groot deel van de steenweg blank. Er waren toen nog heel veel klanten binnen, want we sluiten pas om 19.30 uur. Ik zag dat het dak aan de linkerkant van het gebouw aan het inzakken was en dat er water binnen sijpelde. Ik besliste toen om iedereen naar buiten te laten gaan.”
“Dat verliep rustig. Om kwart voor zeven stortte een groot deel van het dak in en was de ravage in de afdeling charcuterie en bakkerij in een oogwenk niet te overzien. De golven water geraakten niet in de afvoerbuizen en het gewicht werd te zwaar.”
“Was er een constructiefout? Dat kunnen we niet zeggen. De zaak is nu in handen van een bouwkundig ingenieur om te kijken waar we wat kunnen verhalen, maar feit is dat dit niet normaal is. Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen. We gaan minstens tien dagen dicht. Maar het kan ook een paar weken of maanden zijn”, zucht de uitbater.
Bij AD Delhaize in Nijverseel werken 28 mensen voltijds. Een vijftiental onder hen is spontaan opgedaagd om hun baas te ondersteunen en de inventaris op te maken.
In de hoofdzetel van Delhaize reageert woordvoerder Roel Dekelver opgelucht dat er geen slachtoffers gevallen zijn. “We bekijken nu wat er echt gebeurd is. De vraag is waarom het regenwater niet overal afgevoerd werd. De impact was alvast immens. De schade is aanzienlijk. Aanleiding is de overvloedige regenval. Hopelijk kan de winkel zo snel mogelijk weer open. We zullen de uitbater daarbij helpen.”