Sp.a-Groen heeft een procedure gestart bij de Raad van State tegen de socio-economische vergunning voor de komst van een winkelcentrum langs de Brakelsesteenweg in Ninove. Het links-progressieve kartel is bezorgd over de gevolgen voor de lokale mobiliteit en middenstand.
De projectontwikkelaar schat het aantal wagens dat het winkelcentrum aandoet op 550.000 per jaar. βMaar de ontsluiting gebeurt via keerpunten, dus het rijvak richting Brakel krijgt jaarlijks een miljoen extra wagens te slikken,β vertelt Wouter Vande Winkel (Groen). βDie extra belasting kan de Brakelsesteenweg absoluut niet aan, wat tot filevorming op de N8 zelf en meer sluipverkeer in de deelgemeenten zal leiden.β
Katie Coppens en Lieven Meert (sp.a) wijzen ook op de negatieve gevolgen voor de lokale middenstand: βDe leegstand in de oude handelskern van Ninove is nu al historisch hoog. Nu nog 10.000 mΒ² extra winkelruimte creΓ«ren zal het handelscijfer van onze lokale handelaars uiteraard negatief beΓ―nvloeden.β
Drie Vlaamse parlementsleden, Elisabeth Meuleman en BjΓΆrn Rzoska voor Groen en Katia Segers voor sp.a, ondersteunen de lokale weerstand tegen het winkelcentrum: βNet als in het Uplace-dossier kiest de Vlaamse regering opnieuw voor de grote retailers buiten het stadscentrum, terwijl zowel inzake werkgelegenheid als inzake meer duurzame mobiliteit radicaal voor de lokale handelaar in de binnenstad gekozen moet worden.β
Sp.a-Groen wil informeren en mobiliseren rond het dossier en houdt op dinsdag 15 november om 20 uur een infovergadering voor omwonenden in het buurthuis van Outer.