De beweringen in een artikel van de krant Het Niewsblad als zou InBev met prijsverhogingen aansturen op een soort `zelfmoord` van zijn amber bier worden door de brouwfirma ten stelligste ontkend.
Aandachtige Merchtemnaren hadden opgemerkt dat er naast Ginder-Ale van 5,5 procent alcoholvolume ook flesjes waren met 5,1 procent alcoholvolume. Dat – en de smaakpapillen – liet deze kenners besluiten dat er aan de formule gesleuteld was.
InBev ontkent die laatste bewering maar geeft toe dat een aantal flesjes een verkeerd etiket (met een fout alcoholpercentage) had gekregen.
Ook de beweringen dat InBev het Ginder-Ale bier met herhaalde prijsverhoging zelf uit de markt zou willen prijzen, wordt door de biergigant ontkend.
InBev verklaart de prijsverhogingen door het dalend marktaandeel van Ginder-Ale en de gestegen kosten.
Toch zijn de doorwinterde Ginder-Ale drinkers niet helemaal overtuigd door het persbericht van InBev en vrezen zij voor de toekomst van wat eens Merchtems trots was.