Volgens Tip Top Print, een van de bedrijven die aan de vorig jaar afgesloten kleine afritten van de A12 liggen, is de situatie er momenteel levensgevaarlijk. “Klanten en leveranciers blijven er stoppen op de pechstrook voor de betonblokken en stappen uit aan de kant van het voorbijrazend verkeer”, klinkt het. Het textielbedrijf, dat foto’s neemt als ‘bewijs’, wil het hier niet bij laten en eventueel via juridische weg een heropening afdwingen. Volgens AWV is er geen sprake dat de afrit Papenboskant opnieuw wordt geopend.
Vorig jaar werden verschillende kleinere op- en afritten van de A12 gesloten omwille van de verkeersveiligheid Voor de KMO’s in de omgeving een streep door de rekening. Dat was ook zo voor de textieldrukkerij Tip Top Print gelegen in de Papenboskant. Volgens hen is de verkeersveiligheid er sindsdien echter allesbehalve op verbeterd, integendeel zelfs.
“Aangezien we niks meer van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) of minister Weyts te horen krijgen, hebben wij beslist om de heft zelf in handen te nemen”, legt Andy Andy Van Haesendonck van Tip Top Print uit. “Wij hebben sinds 8 november 2016 beslist om elk voertuig die op de pechstrook stopt en dus voor de betonblokken komt te staan te fotograferen. Daarbovenop hebben we ook foto’s van bestuurders die te voet via de pechstrook naar ons bedrijf komen. Op dit moment zitten wij al aan 65 foto’s. De foto’s werden, op één na, allemaal genomen tussen 9 en 18 uur. Voertuigen die buiten deze uren daar vaststaan, worden dus niet in rekening gebracht omdat wij er dan niet meer zijn. Daarbovenop mag men ook zeggen dat er hier en daar voertuigen door onze vingers glippen omdat wij niet elke seconde van de dag naar buiten kijken.”
“Hetgeen ons vooral stoort aan deze situatie, zijn de mensen die keer op keer uitstappen”, gaat Andy verder. “Aangezien de bestuurders links moeten uitstappen langs de kant van het rijdend verkeer, moet ik niet uitleggen hoe gevaarlijk deze situatie is. Zonder te vergeten dat deze bestuurders ook daarna terug moeten instappen. Het is dus niet één keer, maar twee keer gevaarlijk. Het blijft intussen behelpen voor klanten en leveranciers om bij ons te geraken. GPS-systemen raken vaak in de war ook in het kluwen van achterliggende straatjes. De huidige situatie is gewoon veel gevaarlijker dan toen de afrit nog open was. We klagen dit dan ook aan voor de veiligheid van onze klanten én de andere bestuurders op de A12. Als er geen oplossing komt, zullen wij genoodzaakt zijn om een juridische procedure aan te spannen.”
Volgens schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA) werd uitgerekend gisteren nog iemand op de bon gezwierd omdat hij via de pechstrook Tip Top Print probeerde te bereiken. “In ieder geval begaan deze mensen een overtreding. Mocht het evolueren tot een serieus probleem wordt de wegpolitie nog eens bijkomend ingelicht.”
“Wij hebben inderdaad meldingen gekregen over dat soort toestanden aan de Papenboskant”, zegt AWV-woordvoerder Anton De Coster. “Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Dit zijn verkeersovertredingen en het is de taak van de politie om dit te bestraffen. Die mensen brengen zichzelf gewoon in gevaar. Deze regeling is nu zes maanden in voege. We hebben ons best gedaan om iedereen in lichten en de GPS-systemen zullen nu toch stilaan aangepast zijn. We zijn dan ook niet van plan om die afrit terug open te stellen.”