De bewoners van de Merchtemsesteenweg in Wolvertem zijn het beu dat automobilisten de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur niet naleven. “Het lijkt hier wel Spa-Francorchamps”, klinkt het. Daarnaast wordt ook het verbod op zwaar vervoer genegeerd. De gemeente begrijpt de frustratie en hoopt samen met wegbeheerder AWV een oplossing te vinden.
Goed een jaar geleden werd in een groot deel van het centrum van Wolvertem een zone 30 ingevoerd. Dat werd op gejuich onthaald bij de bewoners, want zij waren het beu dat automobilisten door de straten raasden. Ook in de Merchtemsesteenweg ging de maximumsnelheid omlaag. Daarnaast is ook het zwaar vervoer er verboden. “Allemaal maatregelen die nodig waren”, zegt bewoner Mark Wouters. “Alleen jammer dat ze helemaal niet nageleefd worden. 30 kilometer per uur, dat kennen ze hier niet.”
“Om tegenliggers te kruisen, rijden fietsers en bestuurders van auto’s, bestelwagens, maar ook vrachtwagens en bussen van De Lijn dikwijls over het voetpad. Mijn vrouw werd onlangs aangereden door een fietser op het voetpad. De snelheidsverlaging heeft de veiligheid in de straat dus niet verhoogd. Zeker omdat er zelden of nooit op snelheid gecontroleerd wordt.” Volgens Mark Wouters is het voor automobilisten ook niet echt duidelijk waar de zone 30 begint. “Het verkeersbord dat het begin van die zone aangeeft, staat verstopt achter reclamepanelen. Met wegmarkeringen zou het allemaal wat duidelijker worden.”
Maar niet alleen de vele snelheidsovertredingen baren de bewoners zorgen, ook de vele vrachtwagens die – ondanks de tonnagebeperking – door de Merchtemsesteenweg razen, zorgen voor overlast. “Het zware vervoer maakt het voor de bewoners echt onveilig”, vervolgt Mark Wouters. “Zeker wanneer ze zich niet aan de opgelegde snelheid houden. Maar ook daarop wordt bitter weinig gecontroleerd. We vragen dan ook dat de politie hier vaker controles komt uitvoeren. Daarnaast hopen we dat de gemeente met snelheidsremmende maatregelen op de proppen komt.”
“Alleen op die manier kan de Merchtemsesteenweg als woonstraat beschouwd worden. Tot slot moet het kruispunt van de Driesstraat aangepakt worden, want daar heerst regelmatig verkeerschaos. Verkeer dat – dikwijls te snel – uit het dorp komt, maakt uitwijkende bewegingen tot op het tegenoverliggende rijvak. Voetgangers, zoals studenten die net van de bushalte ernaast komen, riskeren er hun leven op het zebrapad.”
Mobiliteitsschepen Jonathan De Valck (N-VA) begrijpt de frustraties van de bewoners. “Uit snelheidscontroles van de politie blijkt dat er inderdaad te snel gereden wordt en dat het zwaar vervoer nog steeds door de straat rijdt. We zoeken samen met wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer naar een oplossing. We denken onder meer aan wegmarkeringen en meer controles.”