GRIMBERGEN - Een nieuw actiecomité, Mobiliteit Strombeek, heeft opvallende wegwijzers in het straatbeeld geplaatst om de aandacht te vestigen op de verkeersdruk in diverse woonstraten. Volgens de initiatiefnemers is het sluipverkeer sinds de invoering van het mobiliteitsplan sterk toegenomen en zijn rustige woonwijken uitgegroeid tot een bijkomend rijvak van de Brusselse Ring.
Het actiecomité is niet gelinkt aan het eerdere comité dat vorig jaar ruim 3.000 handtekeningen verzamelde tegen het mobiliteitsplan. Hoewel de gemeente al enkele aanpassingen doorvoerde, vragen buurtbewoners dat het volledige plan opnieuw wordt herbekeken. In een open brief aan het gemeentebestuur, die inmiddels meer dan 200 keer is ondertekend, worden tien pijnpunten aangehaald.
Volgens het comité werden traditionele sluiproutes in februari 2024 afgesloten, waardoor het verkeer nu vooral door minder geschikte straten in het centrum loopt. Onder meer de Lakensestraat, Rijkendalstraat, Burtinstraat, Villegasstraat en Hendrik Drapsstraat ondervinden daardoor zware ochtendspitsen, midden in zones met scholen en fietsstraten.
De bewoners ervaren na twintig maanden nog steeds verkeersoverlast en vrezen dat de huidige situatie blijvend wordt als niet snel wordt ingegrepen.
Het gemeentebestuur erkent dat in bepaalde straten meer verkeer terechtkomt maar benadrukt dat er bijsturingen gepland staan. Zodra nieuwe mobiliteitssoftware volledig operationeel is, wil de gemeente simulaties uitvoeren om gerichte maatregelen te nemen en de verkeersdruk op de meest belaste assen te verminderen.
Nieuw actiecomité vraagt oplossingen voor sluipverkeer in Strombeek-Bever
Reageren op dit artikel
Online reageren kan enkel op artikels van de laatste veertien dagen via onderstaand vakje. Reacties worden gemodereerd.
Abonneer
0 Reacties








