Een tractorsluis op de Kapelberg moet het sluipverkeer van en naar Wemmel tegenhouden. De plastic paaltjes die er stonden werden permanent afgereden en zelfs gewoon afgezaagd door vandalen.
Ook de paaltjes die op de nieuwe tractorsluis stonden werden intussen echter al vakkundig ‘verwijderd’ zodat er toch nog grotere voertuigen zoals jeeps kunnen passeren. De gemeente bekijkt nu hoe ze hier een mouw kan aan passen.
Al in 2014 werden er bij wijze van proefproject paaltjes geplaatst in de smalle Kapelberg. Zowel vanuit de Van Doorslaerlaan in Meise als de wijk Bouchout in Wemmel waren er namelijk veel klachten over sluipverkeer. De Kapelberg zijn trouwens voorzien op zoveel wagens. Veel jongeren fietsen ook langs daar door op weg naar de Hotelschool.
Na zes maanden werd de situatie herbekenen en bevestigd. Maar niet iedereen legde zich bij de maatregel neer. “De paaltjes werden constant omvergereden”, legt schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA) uit. “We hebben ze zelfs in één week eens twee keer moeten vervangen. Er is duidelijk ook een vandaal in de buurt aan het werk. Die nam de paaltjes zelf meermaals gewoon mee. Ze waren gewoon ter hoogte van de grond afgezaagd. Dat is één of twee keer gebeurd.”
De gemeente zette daarop de grotere middelen in. “Er werd een tractorsluis geïnstalleerd zodat gewone personenwagens niet meer doorkunnen. Die weg is daarvoor gewoon niet geschikt. Dat men gewoon de Nieuwelaan neemt om van en naar Wemmel te rijden.”
Maar ook de nieuwe ingreep lijkt niet afdoende. “Voor de zekerheid hadden we ook nog paaltjes op de sluis geplaatst zodat je ook met ‘hoge’ voertuigen zoals een jeep niet kan passeren. Maar ook die werden intussen weggehaald. Blijkbaar is men hardleers.”
De Valck gaat het hier echter niet bij laten. “We zullen dit in mobiliteitsoverleg bespreken. Wat we precies gaan doen weet ik nog niet maar we gaan er een mouw aan passen.”
Ook in de ruimere omgeving worden nog een aantal verkeersbeperkende maatregelen genomen. Zo worden de plastic paaltjes op de Mankevosstraat vervangen door zogenaamde klikpaaltjes. “Ook hier worden die paaltjes constant kapotgereden of uit de grond gesleurd”, gaat De Valck verder. “Omdat in de straat geregeld al eens een sportmanifestatie passeert en we de weg dan vrij moeten maken was een tractorsluis hier geen optie. Om die te verplaatsen heb je namelijk al gauw een kraan nodig en dat is niet praktisch.”
Ook op de Sint-Elooiweg werd ingegrepen. “Het eerste gedeelte is nu eenrichting om te vermijden dat wie in de file staat op de Kardinaal Sterckxlaan dat kleine wegje inrijdt.”