De gemeentebesturen van Grimbergen en Zemst binden samen de strijd aan tegen het sluipverkeer op de Mechelbaan en Herlaarhof. Die worden voorbehouden voor plaatselijk (landbouw)verkeer. Er zal ook op worden gecontroleerd.
βDoor onze strategische ligging tussen de Ring, A12 en E19 en omwille van enkele industriesites op het grondgebied, verteert Grimbergen iedere dag heel wat verkeerβ, zegt schepen van Mobiliteit Philip Roosen (N-VA) van Grimbergen. Om de drukte op de hoofdwegen te vermijden, worden bestuurders door verschillende online routeplanners vaak via landelijke wegen gestuurd.
βDit weegt op de verkeersveiligheid, maar leidt ook tot schade aan het wegdek, zeker bij zwaar doorgaand verkeer. Sommige bestuurders maken gebruik van wegen die daar niet toe geschikt zijn. De gemeenten Grimbergen en Zemst slaan nu de handen in elkaar om specifiek de situatie in Herlaarhof en de Mechelbaan aan te pakken.β
βBegin deze week werden in die straten blauwe aanwijzingsborden βlandbouwverkeerβ aangebracht. βDat houdt in dat landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters, hulpdiensten en dienstvoertuigen van de gemeente kunnen passerenβ, vult schepen van Mobiliteit Dirk Van Roey (N-VA) van Zemst aan. βOok bewoners en bezoekers zijn er toegelaten.β
βAnder ongewenst sluipverkeer mag er niet passeren. Er geldt ook een snelheidsbeperking van 30 km/u op die wegen. Met deze aanpassingen willen we het autoluwe karakter van deze plattelandswegen benadrukken. Dit moet niet alleen de bewoners, maar ook fietsers en wandelaars ten goede komen. Nu de borden zijn geplaatst, zal de handhaving volgen.β