Noordrandgemeenten te snel met kritiek op toekomstplannen luchthaven? “Enkel Diegem krijgt dubbel aantal cargovluchten over zich heen”

Federaal ombudsman voor de luchthaven Philippe Touwaide noemt de enorme bezorgdheid van de Noordrandgemeenten omtrent de nieuwe milieuvergunning voor Brussels Airport grotendeels onterecht. Meise, Grimbergen, Wemmel, Vilvoorde en Machelen trokken hierover recent aan de alarmbel omdat ze nog meer overlast vrezen. Volgens Touwaide zou enkel Machelen-Diegem extra getroffen worden door een verdubbeling van de cargovluchten overdag. “Het extra verkeer daardoor is wel een terechte zorg.”

In 2024 moet de milieuvergunning van de luchthaven verlengd worden. In het kader van die aanvraag maakte de luchthaven een ontwerp van Milieueffectenrapport (MER) op. Dit is een onderzoek naar de mogelijke milieugevolgen van de activiteiten van de luchthaven. Tegen 2032 wordt een groei verwacht naar ruim 32 miljoen passagier. De cargo zou verdubbelen van 500.000 ton in 2019 naar 1 miljoen ton in 2032. 

Meer lawaaihinder

De burgemeesters van de Noordrandgemeenten zijn zwaar verontrust door de expansieplannen en maakten hun ongenoegen ook al duidelijk in de pers. Zij willen een omgevingsvergunning die het verderzetten van de huidige concentratie onmogelijk maakt en oplegt dat er een eerlijke spreiding van de lawaaihinder komt. Nu vrezen ze echter nog een toename. “Uit het MER blijkt dat terwijl het aantal gehinderden rond de luchthaven tijdens de avondperiode tegen 2032 globaal zou stijgen met 1 tot 8,6 %, het in de Noordrand om een stijging met 21 tot 32 % zou gaan”, klinkt het.

Misverstanden

De federale ombudsdienst voor de luchthaven – een volledig onpartijdige instantie – betwist dit. “We begrijpen niet waarop de Noordrandgemeenten zich baseren om te denken dat zij het slachtoffer zullen zijn van de nieuwe milieuvergunning”, zegt ombudsman Philippe Touwaide. “De betreffende burgemeesters zetten al op voorhand hun hakken in het zand maar dat is grotendeels onterecht. Mogelijk zijn er een aantal misverstanden in het spel. Enkel Diegem zal overdag het slachtoffer zijn van de verdubbeling van de cargovluchten. Die gaan dwars over Brussel en draaien dan naar links op een hoogte van 4.000 voet. De groei van het cargotrafiek is eerst en vooral met Japan, Afrika, China en het Midden-Oosten te situeren, zeker niet met de Verenigde Staten.”

Ramp langs Haachtsesteenweg

Voor de andere gemeenten zou er echter niets veranderen volgens Touwaide. “Het zal niet beter zijn dan vandaag qua lawaaioverlast maar ze gaan er ook niet slechter aan toe zijn. Meise valt zelfs buiten de geluidscontouren. Vilvoorde en Grimbergen zitten dan weer op hetzelfde niveau als gemeenten als Kraainem, Wezembeek-Oppem en Sint-Pieters-Woluwe.”

De bezorgdheid over de verkeerscongestie deelt de ombudsdienst wél. “Zaventem is de enige luchthaven ter wereld die beschikt over één enkele kleine toegangsweg voor de passagiers. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de cargo. Het vrachtverkeer op de weg zal verdubbelen. Dat zal een ramp betekenen langs de Haachtsesteenweg. Vilvoorde en Machelen zullen het eerste slachoffer zijn. En dan zijn er de komende acht jaar ook nog werken aan het viaduct. Om dit te vermijden zou men maatregelen moeten nemen. Maar daarover is niets terug te vinden in de plannen van de luchthavenbeheerder.”

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise