De problematiek van de overvloed aan geparkeerde vrachtwagens langs de invalswegen heeft zich na het parkeerverbod van Machelen op de Luchthavenlaan nog meer verplaatst naar de bedrijvenzone Cargovil. “90% procent van de geparkeerde vrachtwagens daar heeft er niks te zoeken.” De burgemeesters en politiediensten van Vilvoorde, Grimbergen en Zemst zaten samen omtrent de aanpak van de overlast. Er komt een actieplan waarbij ook een specifieke verkeersregeling zal worden ingevoerd.
Machelen en Vilvoorde stellen al langer een steeds grotere toename van zwaar verkeer vast. Steeds meer vrachtwagenchauffeurs parkeren zich daarbij ook voor langere periode langs de kant van invalswegen of vlakbij bedrijvenzones. En zij laten daarbij een pak zwerfvuil achter. Onder meer op het verlengde van de Woluwelaan naar de bedrijvenzone Cargovil toe, vind je over honderden meters geregeld een spoor van achtergelaten vuilniszakken, blikjes, flessen en allerlei verpakkingen tot zelfs weggegooide matrassen toe. Daarnaast zijn er ook klachten over onwettelijke praktijken en zorgen de geparkeerde vrachtwagens soms voor onveilige verkeerssituaties. Machelen maakte intussen komaf met de problematiek aan de Luchthavenlaan door zelf parkeerverbodsborden te plaatsen in plaats van het talmende gewest.
De overlast concentreert zich nu echter nog meer op de bedrijvenzone Cargovil, op het grensgebied tussen Vilvoorde, Grimbergen en Zemst dus. “90% van de geparkeerde voertuigen heeft daar niks te zoeken”, zegt Vilvoords burgemeester Hans Bonte (sp.a). “Zeker als die zonevreemde vrachtwagens daar verschillende nachten blijven staan en chauffeurs er bijgevolg kamperen komt er overlast van. Ze wachten vaak op een opdracht en moeten veelal op Brucargo zijn. Daar is wel een parking maar die is betalend.”
Volgens Bonte is het duidelijk dat het parkeerverbod op de Luchthavenlaan zijn invloed heeft, al stonden er voordien ook al veel vrachtwagens geparkeerd in de bedrijvenzone. “De effecten van de maatregelen door Machelen worden gemonitord en er zijn al een aantal politionele proefcontroles bezig.”
Zopas zaten de burgemeesters en politiediensten van Vilvoorde, Grimbergen en Zemst samen met betrekking tot de aanpak van de overlast op Cargovil. “We hebben afspraken voor een actieplan dat zich de komende weken helemaal moet ontrollen. Daar zullen ook de federale politiediensten en de sociale inspectie bij betrokken worden.”
Burgemeester van Zemst, Bart Coopman (CD&V), vindt het belangrijk dat er een globale aanpak voor de parkeerproblematiek komt. “Het kan namelijk niet zijn dat een gemeente plots meer geparkeerde vrachtwagens moet tolereren omdat een buurgemeente het parkeren op haar grondgebied verbiedt.”
“Daarom willen we ook tot een specifieke verkeersregeling op Cargovil komen die dan ook elders kan worden ingevoerd”, aldus nog Bonte. “Dit moet wel technisch nog helemaal afgetoetst worden. In die zin wordt Cargovil experimenteel. We gaan ook nog eens met de bedrijven op de zone samenzitten want zij zijn nu het ook het slachtoffer.”