De ‘stunt’ van het gemeentebestuur om vier schilderijen die tijdens de Eerste Wereldoorlog verdwenen uit de kerk van Beigem terug te vinden heeft na bijna een half jaar nog geen enkele reactie opgeleverd.
De gemeente loofde liefst 400.000 euro uit voor dé gouden tip die tot de vondst zou leiden. ‘De oproep is nog steeds geldig maar we rekenen er niet op dat er nog iets van komt’, zucht burgemeester Marleen Mertens (CD&V).
Het Grimbergse gemeentebestuur loofde begin augustus tijdens een groots opgezette persconferentie een bedrag uit van liefst 400.000 euro voor vier schilderijen die tijdens de Eerste Wereldoorlog verdwenen uit de kerk van Beigem. Er werd zelfs een persbericht in het Engels verzonden naar een internationaal persbureau om de aandacht van goudzoekers te wekken. ‘We rekenen op de geldzucht van de mensen om ze terug te krijgen’, klonk het onomwonden.
De ‘stunt’ schoot intussen ook bij heel wat Grimbergenaren in het verkeerde keelgat. Zeker omdat nog maar pas het aanslagbiljet met de verhoogde van de onroerende voorheffing in de bus was gevallen.
De vier werken dateren uit de zestiende eeuw en worden toegeschreven aan een onbekende Vlaamse Primitief, bekend als ‘de Meester van het Beigems Aaltaarstuk’. Ze hingen van 1775 tot 1914 in de kerk van Beigem.
‘De werken maken deel uit van een reeks van zes schilderijen, waarvan er één in een museum in Philadelphia (Philadelphia Museum of Art) hangt en één in het museum van Dijon (Musée des Beaux Arts)’, vertelde kunstkenner Rik Sauwen.
‘Waar de vier vermiste werken zijn, is een raadsel. Tijdens de zomer van 1914 werd de kerk van Beigem in brand gestoken. Oorspronkelijk werd ervan uitgegaan dat de werken mee in de vlammen opgegaan waren, maar latere getuigenissen spreken dat tegen. Het nieuws haalde destijds zelfs de New York Times. Mogelijk hebben onbekenden ze vóór de brand meegenomen en bevinden ze zich nu in privébezit ergens in het buitenland.’
Die hypothese wordt nu stilaan meer en meer in twijfel getrokken.
‘Er is nog helemaal niks van tips binnengekomen’, zegt burgemeester Mertens. ‘Het verhaal is onder meer in Frankrijk wel opgepikt, niet toevallig omdat één van de schilderijen in Dijon hangt, en ook gepubliceerd. Maar zonder resultaat.’
‘De oproep blijft gelden maar we rekenen er niet meer op dat er nog iets van komt. Waarschijnlijk zijn die werken wel uit de kerk gehaald voor de brand maar hebben ze daarna hun trip niet overleefd. Dat is mijn persoonlijke mening.’
Voor de gemeentelijke financiën heeft het uitblijven van enig resultaat sowieso geen gevolgen.
‘Wij hebben dat geld voor die beloning nooit voorzien. Stel dat ze toch zouden opduiken, dan kunnen we een schilderij verkopen om die kost te dragen. De werken zijn veel meer waard dan 400.000 euro… Maar dat is voor alle duidelijkheid dus totaal niet aan de orde.’