Stelplaats Grimbergen ondergaat metamorfose

De grootscheepse verbouwingswerken aan de stelplaats van De Lijn zijn maandag van start gegaan. Alle bestaande gebouwen gaan tegen de vlakte en worden vervangen door moderne en milieuvriendelijke infrastructuur.

Enkel de loodsen blijven staan maar krijgen een grondige opknapbeurt. De werken zijn nodig omdat de verouderde gebouwen niet meer voldoen aan de hedendaagse behoeften. De hinder voor reizigers blijft beperkt. Tegen 2017 moeten de werken klaar zijn.

Al sinds 1889 is er op de hoek van de Brusselsesteenweg en Wolvertemsesteenweg een stelplaats, destijds voor de trams, nu voor de bussen van De Lijn.

Infrastructuur verouderd

Een vernieuwing van de site, waar 150 mensen werken, drong zich echter al langer op.

‘De stelplaats in Grimbergen werd gebouwd voor het onderhoud van de boerentram die tot eind jaren ’70 rondreed’, legt Johan Van Looy directeur van De Lijn Vlaams-Brabant uit.

‘Hoewel twintig jaar geleden een nieuw dienstgebouw werd neergezet, is de infrastructuur erg verouderd en drong een renovatie zich op. We kunnen de 55 bussen van Grimbergen onderbrengen in de stelplaats en onderhouden er ook de bussen uit de regio’s Londerzeel en Asse.’

Drie jaar werken

Om de stelplaats draaiende te houden gedurende de werken, verlopen deze in verschillende fases gedurende bijna drie jaar.

‘In het eerste jaar gaan het dienstgebouw en het onderhoudscentrum tegen de vlakte en wordt de loods gerenoveerd. Het jaar daarop wordt de tank afgebroken en gesaneerd en vangt de bouw van het nieuwe onderhoudscentrum en dienstgebouw aan.’

‘In het derde en laatste jaar wordt de tank- en wasstraat aangelegd, het busstation gebouwd en het hele complex afgewerkt.’

Trammonument

Het nieuwe dienstgebouw krijgt een betere ligging en sluit daardoor aan aan het busstation. De toegang in de Van Akenstraat verschuift naar de Brusselsesteenweg en ook de toegang aan de Wolvertemsesteenweg wordt verlegd zodat het terrein al vroeger kan worden opgereden.

Als finale afwerking krijgt de stelplaats een trammonument ter herinnering aan de boerentram die tot 1978 onder andere in Grimbergen reed en hier ook werd onderhouden.

Voor de reiziger zijn er slechts kleine veranderingen: het klantenloket is gedurende de werken gesloten en de haltes op de site worden licht verschoven. Op vlak van dienstregelingen wijzigt er niets.

Zonnepanelen en warmtepomp

Ook aan het milieu werd gedacht. ‘De wasstraat zal bijvoorbeeld draaien op regen- en recuperatiewater. Het vuile water wordt opgevangen, gezuiverd en kan daarna opnieuw gebruikt worden.’

‘De elektriciteit op de stelplaats zal voor een deel worden opgewekt door zonnepanelen op de daken en het hele complex zal warm gehouden worden door een warmtepomp. Rondom het terrein komen tenslotte geluidswanden.’

De Grimbergse burgemeester Marleen Mertens (CD&V) is tevreden met de werken.

‘Goed openbaar vervoer is een cruciale schakel in onze aanpak naar een duurzame mobiliteit toe’, zegt ze. ‘Wij zijn dan ook trots op de komst van een moderne en groene stelplaats op ons grondgebied.’

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise