Burgemeester Marleen Mertens (CD&V) haalt hard uit naar staatssecretaris Melchior Wathelet wegens de nieuwe regeling voor het banengebruik op Brussels Airport. Die wordt op 19 september ingevoerd en zal naar verwachting tot aanzienlijk meer hinder leiden voor de inwoners van de Noordrand. Eerder uitte ook Actie Noordrand scherpe kritiek.
Mertens wijst er op dat ze samen met haar collega’s van Wemmel en Meise Wathelet reeds een jaar terug vroeg ‘om op te houden met plannen om vliegtuigcorridors te concentreren die zowel het luchthavenakkoord van 2010 als het regeerakkoord frontaal schenden.’
‘Ik stel vast dat u ons straal negeert. Wij zijn uw minachten, uw geringschatten en neerkijken op onze gegronde eisen beu en stellen vast dat de nieuwe bepalingen de toestand nog verergeren. Als u uw kiespubliek verder wil begunstigen, zal u binnen enkele weken veel spijt krijgen over uw deloyale, hebzuchtige en onverantwoorde intentie’, aldus Mertens in een open brief.
Tot nog toe werd vanaf een snelheid van 5 knopen oostenwind (met een marge voor verkeersleiders van 2 knopen) baan 20 (over de Oostrand) gebruikt in plaats van 25R (over de Noordrand). In de nieuwe instructie wordt dit 7 knopen (met een marge tot 12 knopen). Op baan 20 mogen momenteel in principe enkel toestellen vertrekken die minder dan 200 ton wegen, maar de piloot van een toestel dat 80 tot 200 ton weegt mag voortaan om veiligheidsredenen verzoeken toch op te stijgen van op 25R.