Dilbeekse jongeren en ouders verzinnen slagzinnen drugscampagne

De Dilbeekse werkgroep drugs lanceert een nieuwe campagne rond het gebruik van alcohol, drugs en tabak bij jongeren.

Vijf slagzinnen, gekozen uit meer dan 600 inzendingen, worden via affiches en bierviltjes verdeeld in Dilbeekse cafés en jeugdhuizen.

De winnaars kregen enkele mooie prijzen waaronder een eigen feestlocatie, een feestpakket om een eigen feest te organiseren en waardebonnen voor het cultuurcentrum Westrand.

De campagne van de werkgroep drugs kadert in de Nog Tijd Zat-actie. In oktober werd al een enquête gelanceerd naar het middelengebruik bij jongeren tussen 12 en 24 jaar.

Ruim 1.600 jongeren vulden die in, net als zowat 250 ouders. De resultaten worden volgende maand (februari) bekendgemaakt op de website www.nogtijdzat.be.

De winnaars:

1. Antje, 16 jaar, ‘Wacht tot later voor een eerste kater’

2. Gregory, 12 jaar, ‘Ik bega nu geen flater, pintjes drinken is voor later’.

3. Matthias, 12 jaar, ‘Smoking? You must be joking!’

Naast de jongeren konden ook de ouders een inzending indienen. Erika, 44 jaar, won met een originele ‘Niet zat, toch lol getrapt’ en Kris, 51 jaar, gaf de wijze raad ‘Niet te veel zuipen, of je moet naar huis kruipen.’