Vijftien meter lange tunnel wordt dit weekend onder de sporen geschoven

Een tunnel van vijftien meter lang, zes meter breed en vier meter hoog moet vanaf volgend jaar de overweg aan de Mollemseweg in Asse vervangen. Dit weekend schuift Infrabel de tunnelkoker met een speciaal systeem onder de spoorlijn.

Spoorwegbeheerder Infrabel wil op termijn quasi elke overweg in ons land sluiten en eventueel vervangen door een alternatieve doorgang. Zo ook in de Mollemseweg waar de huidige overweg zo’n tweehonderd meter verderop vervangen zal worden door een nieuwe wegtunnel voor voetgangers, fietsers, auto’s en landbouwvoertuigen.

In maart van dit jaar is Infrabel ter plaatse gestart met de bouw van de nieuwe tunnelkoker in een speciaal daarvoor gemaakte werfput. De voorbereidende werken zijn intussen afgerond. “In het weekend van 14 en 15 september schuiven we de tunnelkoker onder de spoorlijn”, zegt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel. 

De tunnel zelf weegt vijfhonderd ton, het zal dus een technisch huzarenstukje worden om de klus te klaren. Al hebben de technici van Infrabel intussen voldoende ervaring met zulke klussen. “Vrijdagnacht 13 september onderbreken we het treinverkeer op de spoorlijn Brussel-Dendermonde nadat de laatste trein gepasseerd is. Meteen nadien start het uitgraven van de spoorbedding waar de tunnel zal komen. Met hydraulische vijzels wordt de zware tunnelkoker via metalen glijbanen naar zijn definitieve plaats geschoven. Dat zal vermoedelijk zaterdagavond gebeuren. Zondag gebruiken we dan om de spoorbedding opnieuw op te bouwen.”

Het hele weekend lang zullen er dus geen treinen rijden tussen Jette en Dendermonde. De NMBS voorziet dan een aangepaste treindienst met vervangbussen voor de reizigers met haltes in alle tussenliggende stations. Als alles volgens plan verloopt, zal het treinverkeer op maandagochtend 16 september hervat kunnen worden.

De afwerking van de tunnel en de aansluiting op de wegenis zal nadien nog gebeuren. “In de lente van 2025 zal de nieuwe wegtunnel in gebruik worden genomen en gaat de overweg dicht”, zegt Frédéric Petit. Ook hier is het de bedoeling dat de tunnel aansluit op de nog te vervolledigen fietssnelweg tussen de stations van Asse en Mollem. Dit project kost in totaal 1,5 miljoen euro, waarvan 1,1 miljoen voor de rekening van Infrabel en 0,4 miljoen voor de gemeente Asse is.

Topartikels editie Asse-Merchtem-Opwijk