Net als de andere deelgemeenten en gehuchten van Asse wordt ook het landelijke Asbeek dagelijks overspoeld door het vele sluip- en vrachtverkeer. Dat de inwoners ook geen gehoor vonden tijdens de infomarkt mobiliteit in juni, stootte hen nog meer voor de borst. Daarom staken een veertigtal Asbekenaren eind augustus de koppen samen om na te denken over de verkeersproblematiek. Hun verzoekschrift en petitie, ondertekend door 475 inwoners, gaven ze maandagavond voor de start van de gemeenteraad af aan de fractieleiders van elke partij.
Een verkeerstelling door de gemeente in Pullewouwe gedurende twee dagen in juni, toont aan hoe Asbeek kreunt onder het verkeer. “Op een willekeurige dag passeerde hier een verbijsterend aantal van 1.733 voertuigen. En dat op een smalle weg waar men moet uitwijken om tegenliggers door te laten en waar geen ruimte is voor een voet- of fietspad. Ook op een zaterdag werden hier nog 369 voertuigen geteld”, zegt Frank Michiels, een van de woordvoerders van het protest in Asbeek.
De inwoners zijn ook ongerust over de luchtkwaliteit. Uit metingen van curieuzeneuzen.be blijkt dat de luchtkwaliteit ter hoogte van Kespier slechter is dan bijvoorbeeld de Gentsesteenweg. Dat de inwoners zich dan ook echt zorgen maken, bleek tijdens de afname van de petitie. “Ik maakte een fietstochtje met mijn zesjarige kleindochter. Zij fietst nog wat wankel en ik moest haar brutaal de kant in slingeren om haar uit de wielen van een aanstormende auto te houden”, was een van de getuigenissen. Anderen spreken dan weer over verkeersagressie wanneer ze zich wel aan de verkeersregels houden. “Niemand durft hier zijn kinderen nog naar school te laten fietsen”, klinkt het in Asbeek.
In hun verzoekschrift vragen ze aan het gemeentebestuur om ook rekening te houden met het landelijke karakter van Asbeek. “Door de ligging tussen twee steenwegen en twee opritten van de E40 heeft het gehucht erg te lijden onder sluipverkeer. Asbeek is totaal niet geschikt voor deze verkeersstroom: de wegen zijn te smal en te kronkelig, wandelaars en fietsers delen er de rijweg met het gemotoriseerd verkeer. Wij vrezen dat deze toestand nog zal verergeren door de aansluiting op de Rondweg ter hoogte van Kalkoven wat wellicht meer verkeer zal aantrekken. We vinden dat de aanpak van ons verkeersprobleem moet kaderen in een globaal mobiliteitsplan voor Asse en omstreken”, staat er te lezen.
In Asbeek pleiten ze voor het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/u met regelmatige flitscontroles. Ook het druppelsgewijs doorlaten van voertuigen en het aanpassen van routeplanners als Waze kan al een oplossing zijn. “Wat we vragen is dat onze bezorgdheden serieus worden genomen. Laat Asbeek een rustige, groene, verkeersveilige plek zijn met het beloofde stadsrandbos.”
Burgemeester Koen Van Elsen (CD&V) bedankte de aanwezigen alvast voor hun petitie en constructieve houding. “Hun actie verliep sereen en gestoffeerd. We willen dan ook zeker constructief samenwerken. In eerste instantie met een apart participatiemoment voor Asbeek. Samen met buurgemeente Affligem en studiebureau zullen we de mobiliteitsproblematiek bekijken en actie ondernemen.”