Sinds een paar maanden (met de nieuwe indeling van het gelijkvloers van het gemeentehuis) werken bijna alle gemeentelijke diensten op afspraak. Inwoners kunnen een afspraak vastleggen op drie manieren: via telefoon, via de onthaalbalie of via www.asse.be.
Hoewel de online afsprakenmodule erg eenvoudig is, grijpen toch nog erg veel burgers naar de telefoon om een afspraak te maken. Bovendien bellen de meeste burgers bijna allemaal op hetzelfde moment (tussen 09.00 en 11.30 uur en tussen 14.00 en 16.00 uur), waardoor er telefonische wachtrijen kunnen ontstaan.
Het gemeentebestuur besloot hierop te anticiperen door de voicemailberichten te vernieuwen. In deze nieuwe berichten wordt steevast verwezen naar www.asse.be als mogelijkheid om een afspraak vast te leggen. Zo hoeven burgers niet langer te wachten aan de telefoon, wat handig meegenomen is voor de burger en voor de onthaalmedewerkers die zich zo meer kunnen focussen op het beantwoorden van andere telefonische oproepen.
Voor de opnames van deze voicemailberichten ging het gemeentebestuur een samenwerking aan met Kunstenacademie August De Boeck. Anouk Devenyns, studente aan de afdeling Woord, sprak de nieuwe berichten in. Anouk heeft een erg radiofone stem, waardoor je als burger een warm onthaal krijgt op het moment dat onze lijnen bezet zijn of wanneer we gesloten zijn.
Deze kleine vernieuwingen moeten zorgen voor een efficiëntere dienstverlening waarbij digitalisering en klantgerichtheid sleutelwoorden zijn.