Er komt zo goed als zeker een tunnel, in de vorm van een halfopen sleuf, tussen het station van Asse en de toekomstige pendelparking op de Asphaltco-site. Een tunnel onder de ringweg is maar half zo duur als een brug, blijkt uit een studie.
De studie van 100.000 euro, voor het grootste deel betaald door de provincie Vlaams-Brabant, moest de beste oplossing aanreiken om in de toekomst het station en de perrons veilig te verbinden met de geplande pendelparking en het jeugdcentrum op de Asphaltco-site, aan de overzijde van de ringweg N9k.
Onlangs werd op die site al een stukje voorlopig verharde pendelparking aangelegd, ter compensatie van het bannen van de pendelparkeerders in de buurt van het Lindenpark.
Op termijn komt op de Asphaltco-site een grote pendelparking, ter vervanging van de bestaande pendelparking langs de kant van de Stationsstraat.
De studieopdracht is intussen zo goed als rond en de conclusie is dat een fiets- en voetgangerstunnel de beste oplossing is.
Eerder had oppositiepartij N-VA aangedrongen om in de studie ook de mogelijkheid op een brug te laten onderzoeken. Die brug moet het echter afleggen tegen een tunnel.
‘Een brugconstructie zou al snel rond het miljoen euro kosten, het dubbele van een tunnel’, zegt burgemeester Koen Van Elsen (CD&V).
‘Door de bovenleiding zou je al twee verdiepingen hoog moeten gaan, plus moet je liften installeren, bij gebrek aan ruimte voor een hellend vlak te werken. Dat betekent ook onderhoudskosten.’
Geen donker gat
De aanleg van een tunnel, in het verlengde van de bestaande voetgangerstunnel tussen de perrons, wordt op maximaal 500.000 euro geraamd. Het is echter niet de bedoeling om onderdoor de ringweg te boren, maar wel de ringweg open te gooien en een tunnel in de vorm van een halfopen sleuf te bouwen. De ingangen langs beide kanten bestaan uit hellende vlakken en trappen.
Voor de aanleg moet de ringweg dan weliswaar nogmaals tijdelijk worden afgesloten, maar dergelijke klus kan volgens de studie in een maand geklaard.
‘Die tunnel mag ook niet als een onveilig donker gat worden voorgesteld’, zegt Yoeri Vastersavendts (Open VLD), schepen van Mobiliteit. ‘Het grootste deel van de tunnel zal een natuurlijke lichtval krijgen.’
Geld zoeken
Op welke termijn de tunnel kan worden gerealiseerd is nog koffiedik kijken. De afspraak was steeds dat de gemeente de helft van de kost zou dragen en de NMBS/Infrabel de andere helft.
Bij de spoorwegen is voor dit project nog geen geld voorzien en door de bezuinigingen durft niemand voorspellingen te doen.
Infrabel moet daarnaast nog een budget vinden om het hellend vlak langs de kant van het station te realiseren en aanpassingen aan de perrons uit te voeren. Op de verhoging van de perrons in Asse, om ze toegankelijker te maken voor minder mobiele mensen, wordt immers al jaren aangedrongen.