De lengte van een voetbalveld, dat is voorlopig de fietsstraat in Aalst. Zondagnamiddag werd de straat officieel ingereden door het stadsbestuur. De fietsstraat is een eerste stap.
‘Het principe van een fietsstraat is heel eenvoudig’, zo licht schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P) toe.
‘De fietsers zijn voortaan vrij de volledige breedte van de rijbaan te gebruiken. Gemotoriseerde voertuigen mogen fietsers niet inhalen en maximum 30 kilometer per uur rijden. Het begin en einde van de fietsstraat wordt aangeduid met blauwe aanwijzingsborden en een specifiek logo op het wegdek.’
‘Om ervoor te zorgen dat de fietsers in tegenrichting veiliger rechtdoor kunnen rijden, werd de weg breder gemaakt. Het voetpad blijft evenwel breed genoeg’, zegt schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P).
De Zwarte Zustersstraat fungeert vandaag als fietsschakelroute en wordt veelvuldig gebruikt door fietsers in functie van woon/school, woon/werk en/of recreatieve verplaatsingen.
‘Er zijn een aantal belangrijke fietsbestemmingen in de omgeving, waardoor er een relatief hoge fietsintensiteit is in de Zwarte Zusterstraat’, aldus schepen Casaer. ‘Door deze straat nu ook als fietsstraat te gaan benoemen, willen we deze nog verhogen.’
Het aanleggen van de fietsstraat past perfect binnen de visie van stad Aalst op mobiliteit. ‘De fietsstraat is enkel een middel, doch geen doel op zich. Ze kadert binnen het plan om een comfortabel en veilig fietsnetwerk uit te bouwen doorheen Aalst conform het klimaatactieplan. Door in te zetten op de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruiker, hopen we Aalstenaars massaal op de fiets te krijgen.’