De 19-jarige Sien De Vriese uit Asse lanceert een app waarmee scholen broodjes voor hun personeel en leerlingen kunnen bestellen. De app kreeg de toepasselijke naam ‘sendwich’. De jonge onderneemster Sien De Vriese bedacht Sendwich tijdens haar eindwerk voor Sociaal-Technische Wetenschappen en zocht een duurzame oplossing voor een reëel probleem.
“Ik kom net zelf van de schoolbanken en weet hoe ongestructureerd en ouderwets het bestellen van een lunch verloopt. Leerlingen staan een hele speeltijd ongeduldig in de rij om broodjes te bestellen. Het schoolpersoneel moet vervolgens lange, handgeschreven lijstjes verwerken, en bij de levering gebeuren geregeld fouten. De app Sendwich biedt hiervoor een perfecte oplossing”, vertelt Sien De Vriese.
Het principe is eenvoudig: de app brengt drie verschillende partijen samen op een platform: de broodjeszaak (leverancier), de school (organisatie) en de leerling (klant). Hierdoor ontstaat een gestructureerde en gecontroleerde besteldienst met een minimum aan inspanning voor de 3 partijen. Het is dus een win-win-win situatie: makkelijker voor de klant, minder werk voor de schooladministratie en gecentraliseerde bestellingen bij de broodjeszaak. Meteen ook een prima oplossing in tijden van corona.
De school waar Sien zelf afstudeerde, het Don Bosco in Groot-Bijgaarden is meteen ook de eerste school om met de app te gaan werken. “Maar onderzoek heeft mij geleerd dat er niet minder dan 140 scholen zijn die een oplossing zoeken voor het bestellen van de lunch van leerlingen en leerkrachten,” zegt Sien.
Naast broodjeszaken kunnen ook soepateliers of fruitleveranciers zich gemakkelijk registreren als externe leveranciers in de app.
Sendwich is gratis beschikbaar voor Apple- en Android-gebruikers. In de app kunnen leerlingen in enkele kliks een broodje bestellen. Dit kan op de dag zelf, maar evengoed tot twee maanden op voorhand.
De betaling gebeurt via een digitale portefeuille waarin gebruikers geld kunnen opladen. Dit kan via Payconiq of via QR-cheques die leerlingen op school aankopen. Elke bestelling wordt meteen doorgegeven aan de broodjeszaak, die levert op zijn beurt aan de school op het afgesproken tijdstip. Om fouten bij de afhaling te vermijden krijgt elk product een unieke cijfercode die gekoppeld wordt aan een persoonlijke QR-code van de klant.