De bouw van een gloednieuwe fiets- en voetgangersbrug over het kanaal start komende maandag. “Het moet een absolute blikvanger worden, een monument”, zegt burgemeester Hans Bonte (SP.A). De brug, die circa 10 miljoen euro gaat kosten, zal de nieuwe stadswijk 4 Fonteinen met het park 3 Fonteinen verbinden.
“We realiseren een extra oeververbinding voor fietsers en voetgangers over het Kanaal Brussel-Schelde ter hoogte van site ‘De Molens’”, legt Carolien Peelaerts van Vlaamse Waterweg nv uit. “De brug kadert in de uitbouw van recreatief netwerk ‘Van basiliek tot basiliek’ en zal deel uitmaken van de fietssnelweg FRO ‘Ringroute Brussel’.”
Het project omvat de bouw van een beweegbare dubbele klapbrug; de aanleg van een parkje op linkeroever en de vernieuwing van de oude oeverconstructie over een lengte van circa 95 meter. “Eindelijk is het zover, want dit is een oud dossier dat al ruim tien jaar aansleept”, zegt burgemeester Bonte. “Dit moest eigenlijk al lang gerealiseerd zijn. Maar nu zijn we dus in blijde verwachting.”
De brug is een samenwerking tussen de stad, het Agentschap Natuur en Bos en de Vlaamse Waterweg. “Fietsers en voetgangers zullen nog makkelijker én veiliger van de ene naar de andere oever kunnen. We brengen onze keuze om voorrang te geven aan de zachte weggebruiker hiermee in de praktijk. Duurzame verplaatsingen moeten ook voor een leefbaardere stad zorgen.”
“De brug vormt ook het sluitstuk van de fietsverbinding ‘basiliek tot basiliek’ tussen Grimbergen en Vilvoorde. Ze is ook belangrijk in het ganse traject rond de reconversie ‘Vilvoorde-Machelen’. Voor de Machelaar zal park 3 Fonteinen op amper vijf minuutjes fietsen liggen.”
De nieuwe brug wordt een ontegensprekelijke ‘eyecatcher’ voor Vilvoorde. “Het zal een ‘pièce unique’ worden, een monument zelfs. Omdat het een beweegbare brug is, is het technologisch ook een huzarenstukje. De grote schepen moeten er snel onderdoor kunnen. Er komt ook liftbediening waarbij fietsers tot op het brugniveau gebracht worden. Het wordt maatwerk dat perfect zal aangepast zijn aan de omgeving. Er is alleszins een zeer mooi ontwerp uit de wedstrijd naar voor gekomen.”
Het consortium Artes Roegiers – Artes Depret – Constructiehuizen De Meyer – Ney & Partners staan in voor het ontwerp en de bouw van de brug.
“Maandag wordt gestart met de bouw van een nieuwe oeverconstructie en de funderingen van de nieuwe brug”, vervolgt Peelaerts. “Ondertussen worden grote prefab stukken van de stalen brug gelast en voorbereid in het atelier van de staalconstructeur. Vanaf de zomer van 2021 wordt de brug ter plaatse gemonteerd. Aansluitend volgt de afwerking van de brug en de inrichting van het parkje op linkeroever. In het voorjaar van 2022 zullen de werken volledig klaar zijn.”
De totale kostprijs bedraagt 9,8 miljoen euro. Vilvoorde betaalt een kwart van de totale kostprijs. De rest is voor rekening van (vooral) de Vlaamse Waterweg en in mindere mate het Agentschap voor Natuur en Bos.