“Brussels Airlines heeft zeker nog toekomst,” zegt Kurt Callaerts, algemeen sectorverantwoordelijke maritiem-luchtvaart bij ACV-Transcom. Kurt Callaerts woont in Asse en zet zich al jaren in voor de luchtvaartsector als syndicalist. Hij volgt al vele jaren de evolutie in de Belgische en Europese luchtvaart. Hij weigert zich neer te leggen bij de drastische afslanking van Brussels Airlines, onderdeel sinds 2016 onderdeel van Lufthansa-Eurowings. Goeiedag bezorgde hem een aantal vragen en Kurt gebruikte zijn schaarse tijd om er omstandig op te antwoorden.
Brussels Airlines heeft een heel parcours afgelegd: van SABENA naar Brussels, onderdeel van Lufthansa enz… Is BA nog een leefbare luchtvaartmaatschappij?
Er is zeker een toekomst voor Brussels Airlines. Het probleem is echter dat er een totaal gebrek aan een politieke visie op luchtvaart en de luchtvaartsectoren in ons land is. Noch op federaal niveau, noch op het regionaal niveau, laat staan dat het op elkaar is afgestemd. Al gedurende bijna 10 jaar ijveren we vanuit het ACV voor die gemeenschappelijke en gecoördineerde luchtvaartvisie. Onbegrijpelijk terwijl de luchthaven van Zaventem, Brussels Airport, de tweede belangrijkste economische motor is van ons land, na de Antwerpse haven.
In 2007 herrees uit de asse van Sabena Brussels Airlines. Door de globalisering en de nood tot het uitbouwen van een goed netwerk bleek al snel dat Brussels Airlines te klein was tussen de mastodonten om alleen te overleven in het klantensegment waarin Brussels Airlines zich positioneerde. De goede naam en de verbindingen op de lange afstand, zeker de Afrikaanse, waren én zijn gegeerd. Lufthansa maakte dan ook een deal en kocht zich met 45% van de aandelen in, met de mogelijkheid om jaarlijks het gehele bedrijf over te nemen. Tussen 2009 en 2016 liet Lufthansa ons in het ongewisse of ze Brussels Airlines volledig zouden overnemen of niet. Finaal kochten ze Brussels Airlines dan ook voor een prikje volledig op (Lufthansa betaalde een bedrag van 2,6 miljoen euro voor 55% van de aandelen) en brachten Brussels Airlines onder bij hun low-cost dochter Eurowings. 2016 was trouwens een jaar dat Brussels Airlines na lange tijd winst maakte…
De keuze om Brussels Airlines onder te brengen bij het Lufthansa low-cost segment Eurowings was een beslissing die ik nog steeds niet begrijp. Het profiel van de klanten en het model van Eurowings stond en staat haaks op dit van Brussels Airlines. Deze waren niet compatibel. Pas in 2018 wijzigde Lufthansa de koers voor Brussels Airlines en maakte duidelijk dat de naam en maatschappij apart zou blijven bestaan en niet zou opgaan in de Eurowings groep.
Men heeft dus enerzijds het totale gebrek aan en politieke interesse om een duidelijk visie voor onze luchtvaart te ontwikkelen. Elke luchthaven en maatschappij kan daar perfect een rol inspelen ipv elkaar te beconcurreren. Anderzijds wist of weet Lufthansa niet waar ze met Brussels Airlines naartoe wil op middellange en lange termijn.
Wat zijn je bedenkingen bij een mogelijke reddingsoperatie met o.m. Belgisch geld?
Brussels Airlines is, samen met Tui Airlines, de ruggegraat van Brussels Airport. Zij zorgen voor de meest directe en indirecte tewerkstelling op de luchthaven. Denken we maar aan de mensen die werken op de luchthaven zelf, onderhoud van de toestellen, bagagisten, catering, de winkels, hotels, taxi’s, … Logisch dat dus steun zou gegeven worden, maar voor niks gaat alleen de zon op. Net als bij de financiële crisis, waar de belastingbetaler zorgde voor de redding van de banken, is dit de beste optie vandaag. In ruil zal Lufthansa wel spijkerharde garanties moeten geven naar het voorbestaan en uitbouwen van het Europese Brussels Airlines als het lange afstandsnetwerk. De beste garantie is trouwens via aandelen zodat men mee aan tafel zit en kan beslissen!
Wat vind jij – als vakbondsman – van de ontslagen en eisen tot loonvermindering?
Ik vind dat je voor elke tewerkstellingsplaats moet vechten. In 2013 zaten we bijvoorbeeld bij het toenmalige Thomas Cook Airlines Belgium ook in problemen. Toen hebben we een kosten-competitieve CAO afgesloten met loonsinlevering van cabinepersoneel en piloten in ruil voor het behouden van de tewerkstelling, een uitbouw en het voortbestaan van Thomas Cook Airlines Belgium. Jammer genoeg hield de werkgever zijn belofte niet en finaal ging Thomas Cook Airlines Belgium op in Brussels Airlines in 2017. Ook stond Brussels Airlines voor een grote reorganisatie voor het coronavirus toesloeg. Die 25% tot 30% reductie wordt nu bewaarheid. Als vakbond moet je dus optimaal de belangen van de werknemers verdedigen, op een realistische wijze maar zonder carte blanche te geven en alle rechten overboord te gooien. Ook hier zijn harde garanties nodig.
Wat zie jij als de minst slechte oplossing voor BA ?
Een nationalisering zou geen slechte oplossing zijn zoals gebeurde tijdens de bankencrisis. Zonder dat de overheid de dagelijkse leiding van de maatschappij op zich moet nemen. Toch zijn er in de luchtvaart nog meer bedrijven waar ondersteuning broodnodig zal zijn zoals Swissport, Aviapartner, … Ik vrees voor een sociaal bloedbad op Brussels Airport als we de economische realiteit en de liberale marktwerking gewoon laten spelen. Als we snel rekenen kom ik al snel aan potentieel 3000 tot 4000 banen die op de helling staan de komende maanden.