Financieel infoloket in de maak in AZ Jan Portaels

 

Het AZ Jan Portaels denkt eraan om een loket met financiële, praktische en administratieve info te voorzien in het ziekenhuis. Het ziekenhuis nam deel aan een onderzoek van de CM rond het verstrekken van financiële informatie aan patiënten. Niet toevallig was het gisteren ‘Dag van de rechten van de patiënt’.

“Ondanks de informatie die ziekenhuizen geven, blijkt dat de boodschap bij de ene patiënt wel aankomt en bij de andere niet”, zegt ombudsvrouw Sofie Peumans. “Patiënten zijn vaak in de weer met hun ziekte maar staan vaak niet stil bij de financiële aspecten. Patiënten weten bijvoorbeeld ook niet altijd wat hun hospitalisatieverzekering zoal dekt.”

Zo werd in het AZJP getest wanneer en hoe een patiënt geïnformeerd wordt bij een geplande heupoperatie. “Patiënten vragen zelf niet vaak naar financiële informatie en ook als arts ken ik al die info niet in detail”, zegt orthopedisch chirurg Andy de Jong.

Of de ziekenhuizen zelf nog meer moeite kunnen doen op het vlak van financiële informatie? “Ik heb de laatste jaren een positieve evolutie gezien”, vervolgt Peumans. Men zou echter nog kunnen verbeteren door aan de hand van voorbeelden weer te geven wat bijvoorbeeld een ereloon aan 150% betekent. Daarnaast denkt men in het ziekenhuis na over een loket waar alle praktische, administratieve informatie gegeven kan worden bij geplande opnames waar alles specifiek op maat van de betrokken patiënt overlopen wordt.”

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise