Fietssnelweg nog voor de zomer rijklaar

 

De stad zet het licht op groen voor de aanleg van een fietssnelweg naar Brussel langs de westkant van het Kanaal. Dit dubbelzijdig fietspad van vier meter breed moet een vlotte en veilige verbinding realiseren tussen Grimbergen, de Zennestad en de hoofdstad. De aanleg van de fietssnelweg zal nog dit voorjaar gebeuren en moet tegen de zomer klaar zijn. De werken worden uitgevoerd door de Vlaamse Werkvennootschap, die eveneens instaat voor de financiering ervan.

Het complexe dossier van de Brusselsesteenweg is stilaan bekend. Tijdens oeverversterkingswerken in mei 2016 ontdekte Waterwegen en Zeekanaal scheuren in het wegdek. Omdat er ook nutsleidingen liggen, werden geen risico’s genomen en werd beslist om de rijbaan – die vooral zwaar vrachtverkeer moet slikken – af te sluiten voor alle verkeer. Dat sleepte maandenlang aan en Vilvoorde liet toen al verstaan niet happig te zijn om de weg te heropenen voor zware vrachtwagens.

Dat werd zopas ook nog eens definitief bevestigd door het stadsbestuur, tot woede van Grimbergen en verschillende bedrijven in de kanaalzone. Personenwagens kunnen intussen al wel terug door.

Nu is er dus eindelijk ook groen licht voor de aanleg van een fietssnelweg. “De ganse discussie over welk snelheidsregime er op die baan moet gelden en of er al dan niet nog vrachtverkeer toegelaten wordt, maakt het dat we wat vertraging hebben opgelopen en de laatste in de rij zijn”, legt burgemeester Hans Bonte (sp.a) uit. “De werken op het niveau van Grimbergen en in Brussel zijn al zo goed als rond. Wij waren de ontbrekende schakel om nog met de partners op zoek te gaan naar een consensus. Die hebben we, na lange onderhandelingen met de Vlaamse overheid, de provincie Vlaams-Brabant, Waterwegen en Zeekanaal en de gemeente Grimbergen intussen bereikt.”

De bedoeling is om een versterkt fietsnetwerk uit te bouwen vertrekkend in Grimbergen. “De fietssnelweg bestaat uit een dubbelzijdig fietspad van vier meter breed, met groen afgescheiden van de rijbaan. Dit moet een vlotte en veilige verbinding vormen tussen Grimbergen, de Zennestad en de hoofdstad. Het moet een echt alternatief vormen voor de pendelaar en op die manier willen we ook inspelen op de toenemende populariteit van elektrisch fietsen.”

Daarnaast zal ook de fietsinfrastructuur aan de oostkant van het kanaal, tussen de site Forges de Clabecq en de Buda-brug, langs het Kanaalpark en de Kruitfabriek, verbeterd worden. “Dat wordt weliswaar een smaller fietspad, gewoon omdat er minder ruimte voorhanden is. Er is ook nog een moeilijk knelpunt bij de aansluiting met de Budabrug.”

De realisatie van de fietssnelweg gaat volgens Bonte mogelijk volgende week al van start. “Tegelijk worden ook werken uitgevoerd aan de riolering en wordt het wegdek vernieuwd. Daarnaast start ook de voorbereiding van de aanleg van een fiets- en voetgangersbrug die het domein Drie Fonteinen moet verbinden met de Watersite.”

De werken worden uitgevoerd door de Vlaamse Werkvennootschap, die eveneens instaat voor de financiering ervan. “De ambitie is om dit snel te doen. Iedereen staat klaar. We hopen tegen de zomer rond te zijn”, aldus nog Bonte.

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise