Omdat ze het zo beu zijn dat hun gemeenten dagelijks geteisterd worden door sluipverkeer hebben de burgemeesters van Meise, Zemst, Vilvoorde, Grimbergen en Wemmel een open brief naar mobiliteitsminister Ben Weyts gestuurd. “Onze wegen slibben dicht. Doe er iets aan”, luidt het. Weyts begrijpt de kritiek, maar zegt ook dat de gemeenten zelf in actie moeten schieten.
Voor tien Vlaamse burgemeesters, waaronder vijf uit onze regio, is de maat vol. Door het fileleed op de snelwegen rond Brussel zoeken heel wat automobilisten alternatieve routes, waardoor ze regelmatig in woonkernen terechtkomen. Gezien de situatie er niet op verbetert, trekken ze nu aan de alarmbel. In een open brief manen ze mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) aan om in actie te schieten. ‘Bij ons overheerst een onbehaaglijk gevoel van traagheid. Enkele recente berichten waren de spreekwoordelijke druppel die ons in de pen deden kruipen’, valt er te lezen. De burgemeesters lanceren zeven concrete suggesties om het sluipverkeer in de randgemeenten aan te pakken.
Zo willen ze dat de minister investeert in een degelijke fietsinfrastructuur en de spoorwegen, dat hij een vrachtroutenetwerk uitwerkt en een slimme kilometerheffing voor personenwagens invoert. “Ergens een rijstrook bijleggen lost het fileprobleem alleen tijdelijk op”, zegt Bart Coopman (CD&V), burgemeester van Zemst, die de brief mee ondertekende. “Daarmee haal je geen auto’s van de weg. De enige manier om dat te doen is door de automobilist te laten betalen als hij op filegevoelige momenten de wagen neemt. Er moet nu ingegrepen worden, voor de wegen helemaal dichtslibben.”
Opvallend: de brief werd voornamelijk door CD&V-burgemeesters ondertekend. Maar ook Vilvoords burgemeester Hans Bonte (sp.a) schaart zich achter de verzuchtingen van zijn collega’s. “Als er nu één stad doorploegd wordt door automobilisten als de ring of de E19 strop zit, is het Vilvoorde wel. Al dat verkeer heeft hier niks te zoeken. In die zin onderschrijf ik die open brief van de collega-burgemeesters wel.”
“Ik begrijp de kritiek van de burgemeesters ten opzichte van het vorige beleid, als men zegt dat er te weinig is geïnvesteerd”, reageert minister Weyts. “Maar nu wordt er meer dan ooit geïnvesteerd. We proberen ook het sluipverkeer maximaal aan te pakken.” Toch hoopt Weyts dat de burgemeesters ook zelf massaal gaan investeren. “Ik moedig de gemeenten bijvoorbeeld aan om zelf een vrachtroutenetwerk uit te tekenen, maar vooral met infrastructurele maatregelen. Uiteindelijk zullen dezelfde vrachtwagens altijd rijden op basis van hun gps. Het komt er vooral op aan om op lokaal niveau te zorgen dat bepaalde wegen ontoegankelijk zijn voor vrachtwagens.”