De NMBS wil de grote parking aan het station van Ternat betalend maken. Oppositiepartij CD&V en Volks vraagt flankerende maatregelen.
Β
Uit onderzoek blijkt dat veel autoβs die op de stationsparking staan niet van pendelaars afkomstig zijn. Daarom plaatste de NMBS slagbomen bij de ingang. Het spoorbedrijf is ook van plan om de parking betalend te maken. Het gemeentebestuur wil eerst grondig overleg met de NMBS om toch een regeling te treffen voor de Ternatse pendelaars. Maar volgens onafhankelijk gemeenteraadslid Angelo Van Wilderen zal het bestuur de plannen niet kunnen tegenhouden. βDe parking is eigendom van de NMBS en door hen aangelegd. Volgens mij mag een bedrijf nog altijd kiezen wat hij doet op zijn eigen domein. Ik denk niet dat Ternat de exploitatie zal kunnen tegenhouden.β
Oppositiepartij CD&V en Volks vraagt flankerende maatregelen. βAls nu deze parking betalend wordt, zonder alternatief voor gratis langparkeren, hebben we een probleem. In verschillende steden en gemeenten betaal je om te parkeren aan het station, maar heb je verderop een gratis alternatief. Hier is dat er niet. De pendelaars hebben dus geen keuzeβ, zegt gemeenteraadslid Geert De Feyter.
CD&V en Volks vraagt het gemeentebestuur nu om het fietspad aan het station klaar te krijgen, zodat mensen beter met de fiets kunnen komen. Verder vraagt de partij de invoering van een derdebetalerssysteem, zodat de gemeente de kost overneemt voor Ternattenaren met een treinabonnement, dat het eerste half uur parkeren gratis is en dat er in het weekend een uur gratis geparkeerd kan worden. De partij vraagt ook om een betere fietsenstalling en betere controles tegen foutparkeerders.