Klanten van de gloednieuwe Delhaize-winkel op de grens van Denderleeuw en Liedekerke keken vanochtend een beetje verbaasd op toen ze er minister Alexander De Croo (Open VLD) zagen rondkuieren.
De federale vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking was er samen met Denis Knoops, CEO van Delhaize België, te gast voor de officiële start van “Week van de Fair Trade 2016” van 5 tot 15 oktober.
De Croo ging onder meer samen met reporter Ella van het Ketnet-magazine Karrewiet Fairtrade-producten uitkiezen.
Voor Delhaize is Fair Trade een belangrijke groeimarkt. Zo werd het afgelopen jaar liefst 15 procent meer Fairtrade-producten gekocht door de Delhaizeklanten, een groei die al enkele jaren in dezelfde lijn ligt.
Naast klassiekers als bananen en koffie – die een stijging kenden met 8 procent – zitten ook koekjes (+ 40 procent) en smeerproducten als honing en choco (+ 16 procent) sterk in de lift.
Delhaize was 27 jaar geleden de eerste warenhuisketen die ook Fairtrade-producten begon te verkopen. Vandaag bestaat dat assortiment al uit meer dan 80 producten, van reinigingswatjes tot chocolade en bonen.
“Fair Trade is voor ons land een zeer belangrijke pijler in onze ontwikkelingssamenwerking”, zegt De Croo. “Het stimuleren van landbouw en lokale economie is belangrijk opdat de boeren en ambachters in de ontwikkelingslanden op eigen benen kunnen staan. Dankzij de eerlijke prijzen kunnen ze ook voldoende inkomen halen uit hun producten en ze moeten niet meer leven in een situatie van afhankelijkheid.”