De stickeractie van FC Beigem, waarbij Delhaize Humbeek per aankoopschijf stickers geeft voor een plakboek met daarin alle voetballertjes, is een torenhoog succes. Zelfs in die mate dat een en ander even uit de hand liep.
Zo werden andere klanten lastiggevallen en sommige overijverige verzamelaars gingen zelfs gewoon achter de kassa’s staan om zo om stickers te ‘bedelen’. De club heeft op vraag van het warenhuis een mail gestuurd naar de ouders. “Sindsdien is de situatie ‘genormaliseerd’”, luidt het.
Begin november ging de stickeractie van FC Beigem in samenwerking met de Delhaize Humbeek van start. Per aankoopschijf van 15 euro krijg je een pakje stickers.
Het gewenste resultaat: een nagenoeg compleet overzicht van alle spelers, ploegafgevaardigden, trainers en bestuur van FC Beigem, bijna 330 prentjes. “Opdracht is nu om elk boek zo compleet mogelijk te krijgen”, klonk het bij de voorstelling.
En dat namen sommige ouders, kinderen en andere familieleden wel heel serieus. Sinds de actie begin november van start ging, stak meteen een grote verzamel- én aankoopwoede op. Zo werden andere klanten in de rij gevraagd om voor hun aankopen ook stickers te vragen van FC Beigem.
In tegenstelling tot de meeste andere acties van Delhaize moeten klanten namelijk zelf om de stickers vragen aan de kassiersters en worden ze niet spontaan aangeboden.
Sommige gingen zelfs zo ver dat ze achter de kassa’s plaatsnamen om zo om stickers te ‘bedelen’. Minder vervelend maar ook tekenend voor het succes: verzamelaars die hele stocks aan huishoud- of andere producten insloegen om toch nog meer stickers te bemachtigen.
Uiteindelijk liep het zodanig de spuigaten uit dat AD Delhaize aan de club vroeg om de ouders wat in te tomen. “Het succes was groter dan voorzien”, reageert voorzitter Frank Nees van FC Beigem.
“Deze actie was heel specifiek naar een bepaalde doelgroep gericht en is heel toegankelijk en laagdrempelig. Het is dan ook een beetje zoeken geweest voor iedereen maar dat is intussen rechtgezet. Het kon niet dat sommigen voor het ‘snelle succes’ gingen om het plakboek op een week vol te krijgen. Op die manier belandden heel wat ‘dubbele’ stickers in de vuilbak en krijgen andere mensen de kans niet krijgen om hun stickerboek vol te krijgen. Het aantal stickers is namelijk wel eindig.”
“We hebben dan ook een mail gestuurd dat de spelregels moeten gevolgd worden. En sindsdien is de situatie genormaliseerd. Het is een nieuw concept en dat was moeilijk in te schatten. De mensen zijn wat overenthousiast geweest…”
Volgens zelfstandig filiaalhouder Dirk Huysmans van AD Delhaize Humbeek werden de puntjes inderdaad op de ‘i’ gezet. “Sommige andere klanten waren terecht niet tevreden met de gang van zaken. Maar dat is ondertussen opgelost. Iedereen gedraagt zich nu zoals het hoort.”
De stickeractie loopt nog een drietal weken voort.