Sonja Becq, Kamerlid van meerderheidspartij CD&V, verzet zich tegen de aanpassingen die federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) heeft doorgevoerd aan de vliegroutes rond Brussels Airport. Volgens haar werd niet zomaar teruggekeerd naar de situatie van voor het beruchte plan-Wathelet, maar krijgt de noordrand extra nachtvluchten te slikken.
Het vonnis van een Brusselse rechtbank maakte een tijdelijke terugkeer naar de oude situatie noodzakelijk, maar volgens het CD&V-Kamerlid heeft de luchtvaartadministratie een bijkomende wijziging doorgevoerd. Daardoor volgen heel wat extra vliegtuigen ’s nachts de ringroute – boven de noordrand – en niet de kanaalroute.
‘Onaanvaardbaar’, vindt Becq, die zelf in Meise woont. ‘Deze vliegtuigen komen bovenop de extra vliegtuigen die we reeds te verduren krijgen wegens het moratorium’ op het plan-Wathelet.
Concreet werd de lijst met vliegtuigen aangepast die ’s nachts de kanaalroute boven Brussel mogen gebruiken. Die lijst is volgens Becq fors ingekort ten opzichte van de oude lijst. Zo is ze opgesteld aan de hand van theoretische geluidswaarden. Daardoor worden bepaalde vliegtuigen geweerd die ’technisch gezien zwaardere en dus luidere motoren kunnen hebben, zonder rekening te houden of die vliegtuigen ook werkelijk met zulke motoren zijn uitgerust’.
Becq wil dat minister Galant zo snel mogelijk opdracht geeft om te werken met de werkelijke geluidswaarden. ‘Enkel en alleen op die manier kunnen we opnieuw komen tot een eerlijke spreiding van de nachtvluchten’, besluit ze.