'Over seksualiteit doet nog te veel foute informatie de ronde'

De voorbije week vond op Heilige Harten Secundair de jaarlijkse projectdag plaats, die dit jaar draaide rond seksuele en relationele vorming. De leerlingen uit de tweede en derde graad kwamen alles te weten over onder meer liefde en intimiteit, waarbij er ook voldoende ruimte voor dialoog was. Respect en verdraagzaamheid liepen als een rode draad doorheen deze projectdag.

Op het programma onder meer een workshop die tienerzwangerschappen bespreekbaar maakte en een spel dat de leerlingen met elkaar liet discussiëren over verliefd zijn, relaties en seksualiteit.

‘Wat als je beste vriendin verliefd wordt op iemand op wie jij al een oogje hebt?’, is maar één van de vragen die veel stof deden opwaaien onder de vierdejaars Sociale en Technische Wetenschappen. Even later kwamen de leerlingen alles te weten over anticonceptie en hoe snel soa’s zich kunnen verspreiden.

‘Het is een goede zaak dat de school zo’n dag organiseert’, aldus een vijftienjarige leerling uit de richting Ondernemen en IT. ‘Ik merk soms bij mijn vrienden dat er nog veel foute informatie de ronde doet.’

Vooroordelen werden doorprikt en de jongeren werden uitgedaagd om van gedachten te wisselen over allerlei thema’s.

‘De projectdag is een vast onderdeel van onze kalender’, vertelt Daphne Van Berlamont, adjunct-directeur van Heilige Harten Secundair. ‘Het ene schooljaar draait deze rond alcohol en drugspreventie, het andere jaar werken we rond relationele en seksuele vorming. Ook thema’s als geaardheid en het beeld dat we hebben van een ‘normaal’ lichaam komt aan bod. Zogenaamde taboes als partnergeweld en tienerzwangerschappen gaan we niet uit de weg. Als school vinden we het belangrijk om onze leerlingen te informeren over deze thema’s en hen positieve normen en waarden mee te geven.’

 

Topartikels editie Ninove-Dender