Het treinverkeer tussen Opwijk en Jette is nog zeker tot 16 uur onderbroken door een ongeval aan het station in Asse
Om 7.30 uur reed een vrachtwagen, geladen met een Bobcat, tegen de elektrische bovenleiding van de spoorlijn 60.
De kraanarm van de Bobcat stond blijkbaar net iets te hoog en leidingen knapten af op enkele plaatsen. Ook het waarschuwingsbord voor de hoogspanning werd afgereden. Onmiddellijk vielen vier spitstreinen stil.
‘De treinen raakten nog wel tot het dichtstbijzijnde station, waar de reizigers konden uitstappen. De NMBS legde vervangende bussen in, maar uiteraard liepen de betrokken reizigers enorme vertragingen op’, zegt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel.
Op de N9 in Asse zorgde de onderbreking van de spooroverweg meteen voor een verkeerschaos. Het verkeer werd omgeleid via de ringweg N9k en de Huinegem. De politie schakelde alle beschikbare manschappen in en plaatste ook een ploeg aan de tunnel in de Huinegem, waar de verkeerslichten al een week defect zijn.
Een technische ploeg van Infrabel kon vanaf 11 uur aan de slag om de herstellingen uit te voeren aan de bovenleidingen.
‘Dit soort ongevallen gebeurt helaas nog veel te vaak’, aldus Baeken. ‘Met Infrabel zijn we onlangs gestart met een sensibiliseringsactie naar vrachtwagenbestuurders om toch erg goed op te letten op de hoogte van hun voertuigen.’
‘Deze leidingen hangen op 4,5 meter. In de eerste plaats is het levensgevaarlijk, want er kan 3.000 volt zitten op die leidingen als er een trein in de buurt is.’
Tussen Opwijk en Jette zijn er de hele dag vervangende busdiensten. Treinen tussen Brussel en Dendermonde over verdere afstanden rijden om via Mechelen.