Voor de jongste gemeenteraadszitting in Opwijk kwamen een aantal fietsers voor het gemeentehuis samen met een petitie met 1.200 handtekeningen. De petitie was voor eenmaal niet tegen een plan maar voor een plan, namelijk het aanleggen van een fietsroute van het station van Opwijk naar het station van Asse. Die route wordt de OMA-route genoemd, naar de drie gemeenten wiens grondgebied wordt aangedaan.
Luc De Ridder (Inzet) verdedigde de petitie in naam van de hele oppositie (Inzet en CD&V): ‘1.200 Opwijkenaren vragen de realisatie van de OMA-route als een veilig fietsverbinding naar Brussel.’. De Ridder vermeldde nog dat de provincie voor 80% tussenkomt in de uitrustingswerken.
Schepen Johan Deleu was het eens met de oppositie over het nut van de verbinding: ‘Opwijk wil wel maar de bal ligt in het kamp van de gemeente Merchtem. Die wil de fietsroute niet realiseren tenzij ze voor 100% gesubsidieerd wordt. Opwijk zou nog zo’n 500 meter moeten realiseren, Merchtem meer dan het dubbele. Wij dringen erop aan dat ook het traject op Opwijks en Merchtems grondgebied zou erkend worden als fietssnelweg. Dan staat niets nog de realisatie in de weg’.
Het probleem in dit dossier is dat het traject van het station van Asse naar Brussel erkend is als fietssnelweg maar het traject van Opwijk naar Asse niet. Het is ook nog maar zeer de vraag of de gemeente Asse, die toch flink moet besparen op haar uitgaven, het deel van de grens met Merchtem naar het station van Asse wil realiseren met eigen middelen.