'Gevaarlijke perrons sluiten als er niets gebeurt'

Burgemeester Hans Bonte (Sp.a) eist een hoogdringende aanpak van het aftandse treinstation, een dossier dat al jaren aansleept. Vooral de aftandse perrons en de steile glibberige trap die ernaartoe leidt zijn een doorn in het oog van de burgemeester én menig pendelaar.

‘We zijn niet ver verwijderd van een situatie dat we een aantal perrons moeten sluiten wegens ‘te gevaarlijk’, stelt Bonte, wiens oproep gehoor krijgt bij de spoorwegen. Mogelijk zouden midden 2014 de eerste werken dan toch van start gaan.

Het station van Vilvoorde is één van de oudste stations van het continent op de eerste Europese spoorlijn van Europa. Het station ligt er al jaren desolaat bij. De perrons zijn slecht bereikbaar en het station is in zijn geheel niet reizigersvriendelijk.

Infrabel kondigde eerst aan dat de renovatiewerken vorig jaar eindelijk van start zouden gaan maar de vergunningsaanvraag hield geen rekening met de komst van een ziekenhuis, één en mogelijk zelfs twee nieuwe busstations, en de vooropgestelde aanleg van de ringtram.

Intussen zijn we een jaar verder en is er nog steeds niets veranderd. Burgemeester Bonte, die zelf geregeld de trein neemt richting hoofdstad, is het meer dan beu.

‘Als je ziet hoe bepaalde perrons erbij liggen, dan kan dat niet langer. Je hebt er geen enkele beschutting meer. Mensen horen door weer en wind niet eens omroepen wanneer hun trein komt en er is ook geen enkele visuele aanduiding voorhanden.’

Glibberige trap

‘Dan is er ook nog de glibberige trap ernaartoe waar af en toe iemand uitschuift. Een roltrap is absoluut nodig want personen die in een rolstoel zitten of jonge ouders met een buggy moeten er al niet aan denken om de trein hier te nemen.’

Ook een bredere onderdoorgang onder het station voor voetgangers en fietsers is een ‘must’ voor Bonte die van de renovatie een prioriteit maakt.

‘Ik lig met dit dossier onder het hoofdkussen. Ik stel de absolute eis dat er dit jaar al een aantal werken worden uitgevoerd. Anders moet ik er vanuit mijn functie van burgemeester al beginnen aan denken om perrons uit veiligheidsoverwegingen te sluiten. Maar ik wil dat niet doen omdat ik net wil aanmoedigen dat mensen de trein nemen.’

Art-nouveaustijl

Alain Verhaeren uit Grimbergen neemt vier maal per week de trein in Vilvoorde. Hij beaamt wat Bonte zegt.

‘Het wordt hier ronduit gevaarlijk voor de mensen. Niet alleen de trap die dan nog vaak vol plassen staat maar er is ook het doorgeroeste ijzer van de perronluifels. De hele infrastructuur is in slechte staat. Nochtans zou men van dit station nog iets mooi kunnen maken in art-nouveaustijl.’

Vijf jaar nodig

De druk die Bonte op de ketel zet, werpt blijkbaar vruchten af.

‘De intentie is er wel degelijk om een en ander versneld te realiseren’, zegt woordvoerder Frédéric Petit. ‘De verwachting is dat we in het voorjaar van 2014 de bouwvergunning zullen bekomen. Daarna zal er nog onderhandeld moeten worden met de aannemers.’

‘Het zou echter de bedoeling zijn om midden 2014 met de eerste werken van het stationsproject te starten. In een eerste fase zouden de nieuwe onderdoorgang voorop staan en ook de aanpak van de perrons, met vooral dan de vernieuwing van de perronluifels ten behoeve van de reizigers.’

‘Dit is een project van drie partners, zijnde NMBS, Infrabel en de stad. We verwachten dat er ongeveer vijf jaar nodig zal zijn om alles af te ronden.’

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise