De aanleg van het nieuwe keerpunt aan het op- en afrittencomplex van de E40 in Affligem start op maandag 6 maart. Het keerpunt moet de verkeersdruk op beide kruispunten verlagen en de files op de snelweg wegnemen.
De twee kruispunten met verkeerslichten bovenop de brug over de E40 zorgen al langer voor veel verkeersdruk, zeker tijdens de avondspits. Dan ontstaan er soms lange wachtrijen op de Stationsstraat en op de afrit Affligem komende van Brussel. Vooral dat laatste zorgde in het verleden al voor gevaarlijke situaties waarbij de file tot op de E40 zelf staat, met enkele zware ongevallen tot gevolg. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zorgde intussen al voor een maximale groentijd voor het verkeer komende van de afrit, maar hiermee was het probleem nog niet opgelost.
Daarom werd het plan uitgetekend om aan de noordzijde van het complex een keerpunt aan te leggen. Twee verkeersstromen zullen via dit keerpunt moeten omrijden: het verkeer dat vanuit Brussel komt en richting Liedekerke/Hekelgem wil rijden, en het verkeer dat vanuit Liedekerke komt en de oprit richting Gent/Oostende van de E40 wil nemen. Zij zullen op de brug niet meer linksaf kunnen draaien, dat zal fysiek onmogelijk gemaakt worden. Ook het verkeer dat vanuit Essene komt zal via het keerpunt moeten rijden om de opritten te bereiken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft ondertussen de landbouwgrond aangekocht waar het keerpunt aangelegd zal worden. Ook een aannemer werd aangesteld zodat de werkzaamheden kunnen starten vanaf maandag 6 maart. Er zal daarbij in drie fasen gewerkt worden. In fase 1 begint de aannemer met het ophogen van de grond in het veld langs de rijweg. Dit brengt geen hinder voor het verkeer met zich mee.
Tijdens fase 2 van april tot begin juni verplaatst de werf zich naar de rijweg voor de aanleg van de nieuwe rotonde. Daarbij is de Molenstraat richting Liedekerke afgesloten vanaf de kruising met de Moortelstraat. En in fase 3 tot slot, van begin juni tot begin juli, wordt de Molenstraat in beide richtingen afgesloten vanaf het af- en oprittencomplex. Het complex zelf blijft wel nog open. Nadien wordt ook nog de asfaltlaag van het volledige op- en afrittencomplex vernieuwd.