De komst van de rondweg, de verdere aanleg van onze fietssnelwegen, de herinrichting van enkele centrumstraten en de realisatie van het Hoppinpunt brengen in Asse heel wat nieuwe mobiliteitsuitdagingen met zich mee.
Op woensdag 29 juni organiseren we, samen met het Agentschap Wegen en Verkeer, een info- en dialoogmarkt. Daar willen we samen met jou in gesprek gaan over de rondweg, de ruimtes en kansen naast de rondweg en de projecten van Asse Schakelt.
Denk je graag samen na over de verkeersveiligheid in schoolomgevingen, de toekomst van de stationsomgeving of de bereikbaarheid van Asse-centrum met de fiets? Of heb je ideeën om het sluipverkeer tegen te gaan? Aarzel niet en kom naar de info- en dialoogmarkt op 29 juni van 14.00 tot 21.00 uur in het Cultuurcentrum.
Projecten Asse schakelt in een notendop
Rondweg Asse
De eerste en bepalende schakel is de nieuwe rondweg van Asse, die verkeer weert uit het centrum van de gemeente. Deze ringweg vormt een alternatief voor de Brusselsesteenweg, maar niet voor de E40. Met fiets- en voetgangersbruggen en conflictvrije kruispunten met verkeerslichten maken we oversteken veilig voor elke weggebruiker. We verzekeren aparte fiets- en voetgangersverbindingen met het centrum via bruggen of tunnels in de Prieelstraat, Koensborre en aan het station.
Verkeersluw centrum met geschakelde pleinen
Vanop de rondweg garanderen drie invalswegen en een nieuwe verbindingsweg langs Huinegem de
bereikbaarheid van het verkeersluwe centrum met zijn geschakelde pleinen. Met gratis randparkings langs de rondweg en centrumparkings langs de invalswegen vermijden we dat auto’s in het centrum rondrijden op zoek naar een parkeerplaats Slimme ANPR-technologie (intelligente camera’s voor nummerplaatherkenning) samen met een tonnageverbod, zorgt ervoor dat bewoners en bezoekers vlot het centrum kunnen bereiken, maar doorgaand sluipverkeer wordt geweerd.
Fietssnelwegen F212 en F221
Fietsen wordt aantrekkelijker met fietsvriendelijke straten en verbindingen. We plannen samen met de
provincie Vlaams-Brabant een nieuw stuk fietssnelweg (F221) dat Mollem langs de sporen verbindt met
het centrum van Asse en in het zuiden aansluit op de bestaande fietssnelweg F212. En nu er door de aanleg van de rondweg veel minder autoverkeer in het centrum passeert, kan ook de schoolgaande
jeugd met een gerust hart met de fiets naar school rijden.
Veiligere en aangename stationsomgeving
De stationsomgeving werd recent een Hoppinpunt waar je gemakkelijk schakelt tussen verschillende
vervoersmogelijkheden. Nadat de rondweg is afgewerkt, starten we met de bouw van een 6 meter brede fiets- en voetgangerstunnel onder de rondweg en de spoorlijn.Van de tunnel Huinegem maken we een volwaardige tweerichtingstunnel voor auto- en fietsverkeer. Aansluitend kan de overweg afgesloten worden.Ten slotte moeten we werk maken van de heraanleg van de stationsomgeving. De ruimte voor het stationsplein biedt kansen voor een aantrekkelijk en groen plein. Er ontstaan kansen voor veilige fiets- en wandelroutes richting centrum en nieuwe ontwikkelingen. Denk aan een randparking, extra recreatiemogelijkheden en gebouwen van de politie en het parket. En de Stationsstraat? Die verandert van een lelijke steenweg naar een groene promenade. Hiervoor stellen we een masterplan op in samenwerking met De Werkvennootschap, Infrabel, NMBS, De Lijn en
de provincie Vlaams-Brabant.
Herinrichting Muurveld-Hofveld-Bloklaan
De drie aaneengrenzende straten Muurveld, Bloklaan en Hofveld zijn onveilig voor de vele fietsende scholieren. Bovendien is de riolering in die straten sterk verouderd en verkeert het wegdek in slechte staat. We pakken die pijnpunten samen aan. Met een herinrichting van deze straten willen we meteen ook de buurt verkeersveiliger maken én aangenamer om te wonen: rustiger en met meer groen.